چگونه عنوانی بنویسیم که نظر کاربر و گوگل را جذب کند؟

چگونه عنوانی بنویسیم که نظر کاربر و

عنوان صفحه مهم ترین نقطه برای سئوی سایت است زیرا اولین چیزی است که گوگل میبیند و بالاترین تاثیر را دارد همچنین استفاده از عنوان خوب و کاربر پسند باعث میشود کاربران بیشتری روی لینک ما در نتایج کلیک کنند و همین موضوع باعث افزایش CTR میشود.

عنوان صفحه چیست؟

متا تگ عنوان صفحه (Meta title tag) برای نشان دادن عنوان سایت می باشد که در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود. عنوان صفحات سایت می تواند محتوای صفحه را به صورت نسبی نمایش دهد و از استانداردهای سئو محتوا است.

دلیل اهمیت عنوان صفحه در سئو

سایت MOZ هر سال یک نظرسنجی دارد که پرسش نامه بزرگی آماده میکند، این نظرسنجی حدودا نصف روز از سئوکارها زمان میگیرد و در نهایت به برنده جایزه میدهد. یکی از نتایج این نظرسنجی این است که مهمترین فاکتور رتبه گرفتن خود تیتر است، پس عنوان صفحه خود را استادانه انتخاب کنید. در ادامه 3 مورد از دلایل اینکه چرا باید به سئو عنوان صفحه سایت اهمیت بدهیم را ذکر میکنیم:

  • نمایش عنوان صفحه در مرورگرها

به احتمال زیاد در حین کار با مرورگر به چشم تان خورده است که عنوان صفحه در بالای پنجره های باز شده نمایش داده می شود. اکثر مرورگرهای پر استفاده مانند فایرفاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر، اپرا و … این ویژگی را دارند.

نمایش عنوان صفحه در مرورگرها

  • نمایش عنوان صفحه در اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی

زمانیکه شما صفحه ای در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک میگذارید بطور پیش فرض عنوان صفحه در مطلب منتشر شده نمایش داده میشود.

سه دلیل ذکر شده در بالا همگی اهمیت عنوان صفحه و نحوه نمایش آن به بازدیدکنندگان سایت شما را نشان میدهند.

  • نمایش عنوان صفحه در موتورهای جستجو

زمانیکه کاربران در موتورهای جستجو کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو میکنند، اولین خطی که در نتایج نمایش داده میشود عنوان صفحه شما است که در تگ متا تعریف کرده اید. همین امر موجب اهمیت سئو عنوان صفحه میشود که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نمایش عنوان صفحه در موتورهای جستجو

14 نکته اصلی برای داشتن عنوان صفحه کاربرپسند و گوگل پسند

در نتایج جستجو اولین چیزی که به چشم میخورد خط آبی رنگ با کلمات درشت تر است که عنوان صفحه را در خود جای داده است. شما باید با رعایت نکات سئو بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا سایت شما را از میان دیگر نتایج پیشنهادی گوگل انتخاب کنند.

1. نام برند خود را در عنوان صفحه سایت قرار دهید

عنوان صفحه اصلی سایت شما باید نام شرکت یا برند یا دامنه را در ابتدای خود داشته باشد و برای صفحات داخلی سایت بهتر است در انتهای عنوان صفحه قرار گیرد و اطلاعات مهمتر را در ابتدای آن قرار دهید.

2. عنوان صفحه خود را خیلی طولانی ننویسید.

با اینکه هیچ محدودیتی در تعداد کاراکترهای عنوان صفحه وجود ندارد بهتر است که مهمترین بخش آن در بین 60 تا 70 کاراکتر اول باشد زیرا فقط این بخش در نتایج جستجو نمایش داده میشود. تا حد امکان عنوان را طوری بنویسید که بیشتر از 520 پیکسل نباشد و سه نقطه در عنوان صفحه نتایج جستجو نداشته باشید. در کل هر چه کلمات کمتری استفاده کنید عنوان صفحه از قدرت بیشتری برخوردار است.

3. استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه

بایستی کلمه کلیدی در عنوان باشد و بهتر است تیتر با کلمه کلیدی آغاز شود در غیر اینصورت تا جای ممکن به ابتدای عنوان نزدیک باشد. همچنین در حوزه هایی که خیلی رقابت نیست می توانیم با تیتر بازی کنیم و حتی در دل محتوا می توانیم در 3 الی 4 کلمه کلیدی رتبه بگیریم اما در شرایط رقابتی فقط و فقط یک عبارت است که بازی اصلی کار ما می شود. بنابراین در هر صفحه روی یک کلمه متمرکز شوید.

4. کلمه کلیدی را در عنوان تکرار نکنید.

اجازه تکرار کلمه کلیدی را ندارید اما اجازه ترکیب کلمات را دارید. مثال: طراحی کاتالوگ | طراحی ارزان کاتالوگ

5. استفاده از خط عمودی در عنوان صفحه

بین عبارات در عنوان صفحه از کاراکتر پایپ (|) استفاده کنید. عبارات را از یکدیگر جدا کرده و ظاهری تمیز و مرتب به آن می دهد. با این کار خوانایی متن بالاتر می رود و شانس کلیک کاربران بر آن افزایش می یابد.

6. در عنوان صفحه از اعداد استفاده کنید.

استفاده از اعداد در ابتدای عنوان صفحه، افراد را به بازدید صفحه شما ترغیب میکند. بطور مثال مطلبی با عنوان “10 شاخص برای بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو” نسبت به عنوان ” بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو” در صفحه نتایج کلیک بیشتری دریافت میکند زیرا کاربران میدانند که تعداد نکات دقیقا چندتا است و ذهنشان برای خواندن آماده تر است.

7. از عدد سال در عنوان صفحه استفاده کنید.

علاوه بر عدد می توانید از تاریخ نیز در عنوان محتوای خود استفاده کنید. استفاده از عدد سال باعث جلب توجه کاربر و افزایش کلیک می شود.

8. از کلمات قدرتمند (power word) استفاده کنید.

برای اینکه عنوان صفحه کاربرپسند داشته باشید می توانید از کلمات قدرتمند یا power word مثل شگفت انگیز – خیره کننده – بی نظیر – شاهکار – راز و … استفاده کنید.

برای مثال به جای استفاده از عنوان “آموزش روش های کاهش وزن” که از جذابیت خاصی برخوردار نیست از عنوان “10 راز شگفت انگیز کاهش وزن بدون ورزش” استفاده کنید، همانطور که خودتان میبینید عنوان مناسب تری است و کاربران بیشتری را جذب میکند تا روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک کنند.

همچنین می توانید از این عبارات نیز در عناوین خود استفاده کنید:

“راهنمای قدم به قدم” – “راهنمای جامع-کامل” – “رایگان” – ” ارسال رایگان” – عبارت ” گارانتی- ضمانت- تضمین”

از کلمات قدرتمند (power word) استفاده کن

9. ویژگی بارز مجموعه یا برند خود را در عنوان ذکر کنید.

قرار دادن حجم زیادی از اطلاعات در 70 کاراکتر کار راحتی نیست، پس سعی کنید تا مهمترین برتری‌های خود را در آن بگنجانید. بطور مثال عبارت بهترین پیشنهاد یا کمترین قیمت میتواند افراد را به بازدید از سایت شما ترغیب کند.

10. قیمت را در عنوان ذکر کنید

ذکر قیمت در عناوین بسیار کلیک پذیر است. (شروع قیمت از 50 هزار تومان) همچنین از کلمه “تخفیف” در عناوین استفاده کنید. (100 هزار تومان تخفیف بگیرید)

11. عنوان صفحه را سوالی بنویسید.

عبارت خود را در عنوان سوال بنویسید. مثلا چطور می توانیم…؟ جملات سوالی حس کنجکاوی کاربران را برمی انگیزد، برای اینکه پاسخ سوال خود را بدانند بر روی آن کلیک می کنند. مطمئن شوید این سوالی نباشد که به راحتی قابل پاسخ دادن باشد بلکه کاربران را به فکر فرو ببرد و کنجکاو سازد.

12. عنوان صفحه را منفی بنویسید.

عبارت خود را در عنوان منفی بنویسید، تحقیقات صورت گرفته در مورد عنوان های منفی نشان می دهد که استفاده از کلماتی مانند “هرگز” و یا “ایست” در حدود 30% بهتر از عنوان های بدون کلمات منفی کلیک خورده اند. همچنین مشخص شد که کلمات مثبت مانند “بهترین” از عنوان های فاقد این کلمات 29% بدتر عمل کرده اند.

یکی از دلایل این امر که این عنوان ها نسبت به عنوان های منفی بازده کمتری داشته اند این است که از آنها به طور فزاینده و تکراری استفاده شده است. حال در انتخاب عنوان استفاده از عنوان های منفی را مد نظر قرار دهید.

به عنوان مثال به جای نوشتن عنوان ” 5 روش انتخاب عنوان مناسب برای سئو” می توانید از عنوان ” 5 اشتباه رایج در انتخاب عنوان مناسب برای سئو که رتبه شما را به شدت کاهش می دهد” استفاده کنید.

13. از عنوان صفحه تکراری خودداری کنید.

این امر بسیار مهم بوده تا جاییکه گوگل در وبمستر خود صفحاتی که عنوان یکسانی دارند را شناسایی کرده و تذکر میدهد، اگر تعداد صفحات شما بسیار زیاد است و امکان تعیین عنوان صفحه بصورت دستی برای شما وجود ندارد، حداقل برای صفحه اول و صفحات مهم سایت عنوان صفحه را مشخص کرده و نکات سئو را مدنظر قرار دهید.

14. عنوان صفحه مرتبط با مطالب سایت باشد.

نوشتن عنوان صفحه با رعایت تمام نکات سئو و جذابیت بالا اگر در ارتباط با مطلب صفحه نباشد ارزشی ندارد. کاربران انتظار دارند تا عنوان صفحه چکیده ای از محتوای صفحه باشد و در صورتیکه با محتوایی غیرمرتبط روبرو شوند به سرعت صفحه شما را ترک خواهند کرد و این امر باعث افزایش بانس ریت (bounce rate) صفحات سایتتان و بدتر شدن رتبه شما در نتایج جستجو خواهد شد.

برای مشاهده نحوه نمایش صفحات خود در نتایج گوگل میتوانید از ابزار خود گوگل به نام

استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *