همه چیز در مورد سئوی محتوا
سئوی محتوا مجموعه اصول و استانداردهایی که در محتوای سئو شده رعایت میکنیم تا در موتورهای جستجو رتبه بگیریم. این استانداردها از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند.
استانداردهای سئوی محتوا
تعداد کلمات هر مقاله
تعداد کلمات را بین 600 تا 5000 کلمه تنظیم میکنیم. رتبه های 1 تا 5 را بررسی کرده و میانگین میگیریم، اولویت با کاربردی و مفید بودن است اما بطور کلی گوگل محتوای طولانی دوست دارد.
تگ Title
تعداد کلمات عنوان صفحه باید 50 تا 60 کاراکتر باشد اما معیار اصلی پیکسل است.
- در عنوان صفحه از کلمات کلیدی اصلی استفاده میکنیم. هرچقدر به ابتدای عنوان نزدیک باشد بهتر است.
- عنوان باید جذاب و شامل Call to action باشد.
تگ Description
تعداد کلمات متای توضیحات 120 تا 150 کاراکتر باشد اینجا هم معیار اصلی پیکسل است.
- از لید بهعنوان متا دیسکریپشن استفاده میکنیم.
- دیسکریپشن بهتر است جالب و شامل CTA باشد که کاربر را به کلیک ترغیب کند.
لینکها در سئوی محتوا
- لینکهای داخل متن که باید روی انکر تکست مرتبط و مناسب ایجاد شود.
- انتهای متن “مطالب مرتبط”
- مابین پاراگرافها “بیشتر بخوانید”
لینکها در حالت باز شدن در صفحه جدید (Target=Blank) باشد.
لینکها در ۱/۳ ابتدای متن ارزش بیشتری دارند.
لینکهای خارجی فقط به سایتهای معتبر و غیر از رقبا داده میشود. باید لینک خروجی فالو باشد برای اینکه به عنوان لینک ارزشمند معرفی کردهایم. دادن لینک خروجی به سایتهای معتبر مثل ویکی پدیا، نیویورک تایمز و … یکی از روشهای شناسایی موضوع محتوا توسط رباتهای گوگل است و به اعتبار مطلب مورد نظر اضافه میکند.
ترجمه ها
نباید لغت به لغت ترجمه کنیم؛ میخونیم، متوجه میشویم سپس به قلم خود مینویسیم. در این صورت میتوانیم به عنوان منبع لینک دهیم.
تگ Alt
تگ alt یا متن جایگزین تصاویر باید توضیح عکس باشد. به گوگل کمک میکند که موضوع عکس را متوجه شود.
تگ های H1 تا H6
زیر تیترهای صفحه باید بر اساس نیت کاربر و نوع صفحه فرودی که قصد داریم کلمه کلیدی را روی آن کار کنیم نوشته شود. این تگها ساختار درختی مقاله را مشخص میکنند. مانعی برای وجود چند H1 وجود ندارد اما باید ساختار معنادار باشد.
URL یا آدرس صفحه
- ترجمه انگلیسی کلمه کلیدی باشد.
- کوتاه و معنادار باشد.
- به جای آندرلاین از dash استفاده میکنیم.
- میتوانیم حروف اضافه یا همان stop word ها را حذف کنیم چون گوگل بصورت پیش فرض در محتوا در نظر نمیگیرد.
- حروف کوچک و بزرگ در URL مهم است همیشه از حروف کوچک استفاده کنید.
- بهتر است URL فارسی نزنید چون ارزش مشکلات جدی را ندارد.
پاراگراف اول هر مقاله
- کاربر اینجا تصمیم میگیرد ادامه مقاله را بخواند یا نه!باید طوری بنویسیم که قانع شود.
- شامل CTA باشد.
- خلاصه ای از عناوین مهم را قرار میدهیم.
- از کلمه کلیدی استفاده میکنیم.
ویدئو، اینفوگرافی، فایل و کامنت
فایل WORD و PDF را با لوگو و سربرگ خود منتشر میکنیم. کاربری که بخواهد کپی میکند پس بهتر است فایل در اختیار کاربر بگذاریم که یک امتیاز به ما برسد.
بعد از انتشار حداقل دو کامنت توسط نویسنده درج شود اما طبیعی رفتار کنید، کامنتها واکنشبرانگیز و شامل کلمات کلیدی مقاله باشد.
چند خط توضیح قبل ویدیو مینویسیم که کاربر قانع شود ویدئو را ببیند.
استفاده از تصاویر
- هر 2 الی 5 پاراگراف یک عکس مرتبط با لوگو قرار میدهیم.
- ابعاد و حجم تصاویر بهینه باشد. ابعاد استاندارد یک عکس 1200*628 است. سایت tinypng برای کاهش حجم تصاویر مناسب است.
- از فرمت جدید webp استفاده میکنیم.
- نام فایل عکس انگلیسی و معنادار باشد.
- از تصاویر منحصربهفرد استفاده میکنیم.
سایر نکات مهم سئو محتوا
- از لغات نامانوس که توسط کاربران سرچ نمیشود استفاده نمیکنیم.
- در عبارات کلیدی از نیم فاصله استفاده نمیکنیم.
- کلمه کلیدی را بیش از حد تکرار نکنیم، میتوانیم از کلمات همخانواده و هممعنی استفاده کنیم. تراکم 1 درصد یعنی هر 100 کلمه یکبار کلمه کلیدی بیاید اما جوری بنویسید که کاربر دوست داشته باشد. گوگل این قوانین را از متنهای خوب درمیآورد. پس تراکم کلمه کلیدی باید با مجموع صفحات سایت مناسب باشد (TF-IDF) برای محاسبه این عدد ابزار و پلاگین داریم.
- در انتهای مقاله بهتر است دعوت به کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاشتن و پرسیدن سوال داشته باشیم.
- در مقالات طولانی حتما از فهرست محتوا استفاده میکنیم. افزونه TOC در وردپرس به صورت اتومات فهرست محتوا را اضافه میکند.
- از برچسب در سایت بهینه استفاده میکنیم زیرا بطور معمول برچسب کمکی نمیکند حتی ممکن است آسیب بزند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.