الگوریتم های google

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که برای رسیدن به یک هدف مثل جلوگیری از خطاها و اشتباهات گوگل، جلوگیری از اسپم و نمایش نتایج مفید به کاربران نوشته شده‌اند. این الگوریتم ها، ساختارهایی هستند که جلوی تقلب را می‌گیرند.

باید این الگوریتم ها را بشناسیم و دقیقا طبق ساختاری که الگوریتم ها شکل می‌دهند سایت خود را بسازیم تا لطمه نخوریم. در این صورت به احتمال زیاد در صفحه اول هستیم و احتمال خیلی کمی دارد که پنالتی شویم. 

لیست الگوریتم های اصلی گوگل

تصمیم گیری نمایش نتایج با الگوریتم ها است با شناخت آن‌ها می‌توانیم رتبه بهتری داشته باشیم.

الگوریتم PageRank

این الگوریتم در سال 1998 معرفی شد، اولین اختراع گوگل است و ارزش لینک‌ها را بر اساس الگوریتم منتقل می‌کند. الگوریتم پیج رنک فاصله ما از سایت‌های seed (سایت های مورد اعتماد گوگل) ارزش و اعتبار سایت ما را مشخص می‌کند. هر چقدر نزدیکتر باشد اعتبار بیشتری تعلق پیدا می‌کند.

الگوریتم Panda

الگوریتم پاندا گوگل سال 2011 معرفی شد، هدف آن شناسایی محتوای کپی و تکراری، Thin Content و Low Quality که نیاز کاربر را برطرف نکرده است. توجه داشته باشید گوگل همه چیز را از قبل دیده و در حافظه خود دارد.

الگوریتم Penguin

این الگوریتم در سال 2012 معرفی شد. هدف الگوریتم پنگوئن مبارزه با لینک‌سازی اسپم است و از طریق پیدا کردن سایت‌های فروش لینک به این لینک‌ها میرسد.

الگوریتم Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل سال 2013 معرفی شد، الگوریتم هسته است. این الگوریتم معنایی است و به معنی پشت کلمه توجه می‌کند و هدف آن فهمیدن نیاز کاربران هنگام جستجو است.

الگوریتم Pigeon

الگوریتم کبوتر گوگل سال 2014 معرفی شد. کبوتر برای مبارزه ساخته نشده، هدف آن بهبود جستجوی محلی است. الگوریتم pigeon محل و فاصله را تخمین می‌زند بنابراین با توجه به لوکیشن نتایج متفاوت است.

الگوریتم های اصلی گوگل
الگوریتم های اصلی گوگل

الگوریتم RankBrain

الگوریتم rankbrain سال 2015 معرفی شد، یادگیری ماشین وارد الگوریتم‌ها شد و گوگل سعی دارد معنا را با آزمون A/B بفهمد. هدف الگوریتم رنک برین بهبود تجربه جستجوی کاربر است، تشخیص می‌دهد کاربر دنبال چیست و آن را suggest می‌دهد.

الگوریتم Mobile-first Indexing

الگوریتم موبایل first index سال 2018 معرفی شد چون تعداد کاربران موبایل زیاد است، نسخه موبایل برای گوگل مهمتر است و گوگل ایندکسینگ را از موبایل شروع می‌کند. رتبه‌بندی بر اساس محتوای نمایش داده شده در موبایل اتفاق می افتد. 

الگوریتم Fred

این الگوریتم سال 2017 معرفی شد، تبلیغات زیاد aggressive advertising و low quality content مورد پسند کاربر و گوگل نیست. سایتی مثل ورزش 3 امتیاز این شاخص را از دست می‌دهد.

الگوریتم Medic

الگوریتم مدیک سال 2018 معرفی شد، هدف آن بهبود کیفیت نتایج جستجو در سایت‌های پزشکی و سایت‌های (YMYL (your money your life است یعنی سایت‌هایی که تاثیر زیادی در زندگی مردم دارند. الگوریتم Medic با EAT یکی است.

الگوریتم BERT

کلمه BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم سال 2019 معرفی شد، با استفاده از (NLP(Natural Language processing که فهمیدن زبان آدم‌ها است، ارتباط بین کلمات بررسی می‌شود و درک بهتری از کوئری‌ها و محتوای موجود در وب دارد. با این الگوریتم گوگل بهتر می‎فهمد ما چه‌کار می‌کنیم. برای بدست آوردن امتیاز این شاخص فقط باید نیاز کاربر را برطرف کنیم.

الگوریتم Passage Ranking

سال 2021 معرفی شد، در این الگوریتم تک تک پاراگراف‌ها به تنهایی اهمیت دارند و باید نیاز کاربر را جواب دهد. همه پاراگراف‌ها کرال می‌شوند ممکن است فقط بخاطر یک پاراگراف خاص جایگاه بگیریم.

آپدیت الگوریتم های گوگل

الگوریتم Page Experience Update

در سال 2023 معرفی شد و بر روی تجربه کاربری و چند شاخص مهم تمرکز دارد.

  • Leading
  • Interactivity
  • Visual stability
  • HTTPS
  • Safe Browsing
  • Mobile Friendly
  • No intrusive Interstitials

سه مورد اول جزو شاخص‎های core web vitals است و مورد چهار و پنج شاخص‎های امنیت سایت هستند. در کل این الگوریتم تاکید می‌کند که رضایت گوگل در رضایت کاربر است.

الگوریتم Medic update

الگوریتم مدیک در سال 2019 معرفی شد و الگوریتم هسته است. این همان EEAT update مخفف Experience Expertise Authoritativeness Trustworthiness است. هدف این الگوریتم بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر Search Intent است و بیشتر روی سایت‌های YMYL شامل پزشکی، فروشگاهی و حقوقی تمرکز دارد.

پاسخ ما به سوالات زیر مشخص می‌کند که آیا شاخص‌های EEAT در سایت ما رعایت شده است یا نه!

  • مقاله رو چه کسی نوشته است؟
  • آیا تجربه لازم را دارد؟
  • آیا تخصص لازم را دارد؟
  • آیا معتبر یعنی دارای شهرت است یا نه؟ مثلا در کالای دست دوم سایت دیوار و در اجناس نو دیجی کالا شهرت دارد.
  • آیا می‌شود به شما اعتماد کرد یا نه؟ (میزان مراجعه به سایت اندازه‌گیری می‌شود)

روش‌های بدست آوردن اعتبار EEAT

  • ساخت صفحات نویسنده شامل باکس معرفی نویسنده، لینک به صفحه نویسنده، نوشتن رزومه مرتبط و لینک به شبکه های اجتماعی مرتبط
  • https
  • لینک به social ها
  • اطلاعات تماس

معرفی کوتاه الگوریتم های اصلی گوگل

الگوریتمسال معرفیهدف
PageRank1998ارزش لینک‌ها را بر اساس الگوریتم منتقل می‌کند.
Panda2011شناسایی محتوای کپی، Thin Content و Low Quality Content
Penguin2012مبارزه با لینک سازی اسپم
Hummingbird2013درک هدف کاربر هنگام جستجو
Pigeon2014بهبود جستجوی محلی
RankBrain2015بهبود تجربه جستجوی کاربر
Mobile first Indexing2018اولویت ایندکس نسخه موبایل 
Fred2017مقابله با تبلیغات زیاد
Medic2018بهبود کیفیت نتایج جستجو در سایت‌های پزشکی و سایت‌های YMYL
BERT2019درک بهتر کوئری‌ها و محتوا با استفاده از NLP
Passage Ranking2021رتبه‌ بندی بخشی از متن که حاوی پاسخ کاربر است
Page Experience Update2023بهبود تجربه کاربری و کیفیت نتایج جستجو
Medic update2019بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر

سایر الگوریتم های گوگل

الگوریتم دزدان دریایی Pirate

این الگوریتم 2012 معرفی شد، هدف Google pirate تشخیص سایت اصلی از سایت کپی و مقابله با قوانین کپی رایت است. تمرکز آن بیشتر روی صفحه اصلی است. الگوریتم دزد دریایی سایت مرجع را بالاتر نمایش می‌دهد و رتبه سایت های کپی را کاهش می‌دهد یعنی جاها را عوض می‌کند.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم بسیار پرکاربرد است و سال 2013 معرفی شد. Google Zebra برای ساماندهی فروشگاه های اینترنتی آمده است، هدف آن حذف فروشگاه های بی کیفیت و بالا بردن فروشگاه های عالی در نتایج است.

الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم فقط مخصوص سرچ‌های موبایل است و سال 2015 رونمایی شد، هدف آن بهینه بودن وب برای موبایل است. سایت های ریسپانسیو را تشخیص می‌دهد. برای دوستی با Mobilegeddon باید نسخه سازگار با موبایل داشته باشیم.

الگوریتم Top Heavy

گوگل این الگوریتم را سال 2012 رونمایی کرد، هدف آن کاهش تبلیغات آزار دهنده است. تبلیغات زیاد بالای سایت را هدف می‌گیرد سایت‌هایی که تبلیغات بیشتر از محتوا دارند جریمه می‌شوند اما سایت‌هایی با محتوای عالی پنالتی نمی‌شوند حتی اگر تبلیغات زیادی داشته باشند. به طور میانگین از هر 100 سایت یک سایت را هدف قرار می‌دهد. هدف گوگل کاهش درآمد وبمسترها نیست بهتر است تبلیغات سنگین در سایت خود قرار ندهیم.

الگوریتم های گوگل
الگوریتم های گوگل

الگوریتم Google Freshness

این الگوریتم سال 2011 معرفی شد، هدف آن پیدا کردن محتوای تازه است. محتوای تازه را در نتایج بالاتر می‌برد. برای اینکه با الگوریتم تازگی محتوا گوگل دوست باشیم باید محتوای خود را بروز نگه داریم.

الگوریتم گوگل کافئین

سال 2009 رونمایی شد، هدف آن افزایش سرعت نتایج گوگل است تنها عامل سئو شدن در این الگوریتم افزایش سرعت است. یعنی تجربه کاربری را بهبود دهید.

الگوریتم MUM

کلمه MUM مخفف Multitask United Model است، هدف آن درک محتوا و ارتباط فرا زبانی و بر اساس آن تغییر در نتایج است. موتور جستجو به موتور پاسخگو تبدیل شده و مثل یک دستیار هوشمند عمل می کند.

با استفاده از مدل زبانی laMDA مخفف language model for dialogue application زبان های مختلف را درک می‌کند و نحوه ارائه آن به صورت پاسخ های کوتاه است. صاحب محتوای پاسخ کوتاه کیست؟ مشخص نیست!

بعد از MUM نتایج پاسخ و دقیق، رقابت سخت تر می‌شود چون محدودیت زبانی برداشته می‌شود و فقر محتوا نداریم.

الگوریتم Google Dance

یک الگوریتم است که سایت‌ها را در شرایط مشابه قرار می‌دهد زیرا فاکتورهایی مثل CTR و dwell time بستگی زیادی به جایگاه دارد. در بازه 12 یا 24 ساعته رفتار کاربرها را در این سایت هم آنالیز می‌کند. میزان کلیک و زمان حضور کاربر در صفحه را با سایت قبلی که در آن جایگاه بوده مقایسه می‌کند اگر سایت ما جذاب‌تر باشد شانس بالا آمدن را دارد. در نهایت برآیندی از دو رتبه پایین‌تر یا بالاتر از جایگاه فعلی دریافت می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *