معرفی الگوریتم های گوگل
الگوریتم ها مجموعهای از دستورالعملها هستند که برای رسیدن به یک هدف مثل جلوگیری از خطاها و اشتباهات گوگل، جلوگیری از اسپم و نمایش نتایج مفید به کاربران نوشته شدهاند. این الگوریتم ها، ساختارهایی هستند که جلوی تقلب را میگیرند.
باید این الگوریتم ها را بشناسیم و دقیقا طبق ساختاری که الگوریتم ها شکل میدهند سایت خود را بسازیم تا لطمه نخوریم. در این صورت به احتمال زیاد در صفحه اول هستیم و احتمال خیلی کمی دارد که پنالتی شویم.
لیست الگوریتم های اصلی گوگل
تصمیم گیری نمایش نتایج با الگوریتم ها است با شناخت آنها میتوانیم رتبه بهتری داشته باشیم.
الگوریتم PageRank
این الگوریتم در سال 1998 معرفی شد، اولین اختراع گوگل است و ارزش لینکها را بر اساس الگوریتم منتقل میکند. الگوریتم پیج رنک فاصله ما از سایتهای seed (سایت های مورد اعتماد گوگل) ارزش و اعتبار سایت ما را مشخص میکند. هر چقدر نزدیکتر باشد اعتبار بیشتری تعلق پیدا میکند.
الگوریتم Panda
الگوریتم پاندا گوگل سال 2011 معرفی شد، هدف آن شناسایی محتوای کپی و تکراری، Thin Content و Low Quality که نیاز کاربر را برطرف نکرده است. توجه داشته باشید گوگل همه چیز را از قبل دیده و در حافظه خود دارد.
الگوریتم Penguin
این الگوریتم در سال 2012 معرفی شد. هدف الگوریتم پنگوئن مبارزه با لینکسازی اسپم است و از طریق پیدا کردن سایتهای فروش لینک به این لینکها میرسد.
الگوریتم Hummingbird
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل سال 2013 معرفی شد، الگوریتم هسته است. این الگوریتم معنایی است و به معنی پشت کلمه توجه میکند و هدف آن فهمیدن نیاز کاربران هنگام جستجو است.
الگوریتم Pigeon
الگوریتم کبوتر گوگل سال 2014 معرفی شد. کبوتر برای مبارزه ساخته نشده، هدف آن بهبود جستجوی محلی است. الگوریتم pigeon محل و فاصله را تخمین میزند بنابراین با توجه به لوکیشن نتایج متفاوت است.
الگوریتم RankBrain
الگوریتم rankbrain سال 2015 معرفی شد، یادگیری ماشین وارد الگوریتمها شد و گوگل سعی دارد معنا را با آزمون A/B بفهمد. هدف الگوریتم رنک برین بهبود تجربه جستجوی کاربر است، تشخیص میدهد کاربر دنبال چیست و آن را suggest میدهد.
الگوریتم Mobile-first Indexing
الگوریتم موبایل first index سال 2018 معرفی شد چون تعداد کاربران موبایل زیاد است، نسخه موبایل برای گوگل مهمتر است و گوگل ایندکسینگ را از موبایل شروع میکند. رتبهبندی بر اساس محتوای نمایش داده شده در موبایل اتفاق می افتد.
الگوریتم Fred
این الگوریتم سال 2017 معرفی شد، تبلیغات زیاد aggressive advertising و low quality content مورد پسند کاربر و گوگل نیست. سایتی مثل ورزش 3 امتیاز این شاخص را از دست میدهد.
الگوریتم Medic
الگوریتم مدیک سال 2018 معرفی شد، هدف آن بهبود کیفیت نتایج جستجو در سایتهای پزشکی و سایتهای (YMYL (your money your life است یعنی سایتهایی که تاثیر زیادی در زندگی مردم دارند. الگوریتم Medic با EAT یکی است.
الگوریتم BERT
کلمه BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم سال 2019 معرفی شد، با استفاده از (NLP(Natural Language processing که فهمیدن زبان آدمها است، ارتباط بین کلمات بررسی میشود و درک بهتری از کوئریها و محتوای موجود در وب دارد. با این الگوریتم گوگل بهتر میفهمد ما چهکار میکنیم. برای بدست آوردن امتیاز این شاخص فقط باید نیاز کاربر را برطرف کنیم.
الگوریتم Passage Ranking
سال 2021 معرفی شد، در این الگوریتم تک تک پاراگرافها به تنهایی اهمیت دارند و باید نیاز کاربر را جواب دهد. همه پاراگرافها کرال میشوند ممکن است فقط بخاطر یک پاراگراف خاص جایگاه بگیریم.
الگوریتم Page Experience Update
در سال 2023 معرفی شد و بر روی تجربه کاربری و چند شاخص مهم تمرکز دارد.
- Leading
- Interactivity
- Visual stability
- HTTPS
- Safe Browsing
- Mobile Friendly
- No intrusive Interstitials
سه مورد اول جزو شاخصهای core web vitals است و مورد چهار و پنج شاخصهای امنیت سایت هستند. در کل این الگوریتم تاکید میکند که رضایت گوگل در رضایت کاربر است.
الگوریتم Medic update
الگوریتم مدیک در سال 2019 معرفی شد و الگوریتم هسته است. این همان EEAT update مخفف Experience Expertise Authoritativeness Trustworthiness است. هدف این الگوریتم بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر Search Intent است و بیشتر روی سایتهای YMYL شامل پزشکی، فروشگاهی و حقوقی تمرکز دارد.
پاسخ ما به سوالات زیر مشخص میکند که آیا شاخصهای EEAT در سایت ما رعایت شده است یا نه!
- مقاله رو چه کسی نوشته است؟
- آیا تجربه لازم را دارد؟
- آیا تخصص لازم را دارد؟
- آیا معتبر یعنی دارای شهرت است یا نه؟ مثلا در کالای دست دوم سایت دیوار و در اجناس نو دیجی کالا شهرت دارد.
- آیا میشود به شما اعتماد کرد یا نه؟ (میزان مراجعه به سایت اندازهگیری میشود)
روشهای بدست آوردن اعتبار EEAT
- ساخت صفحات نویسنده شامل باکس معرفی نویسنده، لینک به صفحه نویسنده، نوشتن رزومه مرتبط و لینک به شبکه های اجتماعی مرتبط
- https
- لینک به social ها
- اطلاعات تماس
معرفی کوتاه الگوریتم های اصلی گوگل
الگوریتم | سال معرفی | هدف |
PageRank | 1998 | ارزش لینکها را بر اساس الگوریتم منتقل میکند. |
Panda | 2011 | شناسایی محتوای کپی، Thin Content و Low Quality Content |
Penguin | 2012 | مبارزه با لینک سازی اسپم |
Hummingbird | 2013 | درک هدف کاربر هنگام جستجو |
Pigeon | 2014 | بهبود جستجوی محلی |
RankBrain | 2015 | بهبود تجربه جستجوی کاربر |
Mobile first Indexing | 2018 | اولویت ایندکس نسخه موبایل |
Fred | 2017 | مقابله با تبلیغات زیاد |
Medic | 2018 | بهبود کیفیت نتایج جستجو در سایتهای پزشکی و سایتهای YMYL |
BERT | 2019 | درک بهتر کوئریها و محتوا با استفاده از NLP |
Passage Ranking | 2021 | رتبه بندی بخشی از متن که حاوی پاسخ کاربر است |
Page Experience Update | 2023 | بهبود تجربه کاربری و کیفیت نتایج جستجو |
Medic update | 2019 | بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر |
سایر الگوریتم های گوگل
الگوریتم دزدان دریایی Pirate
این الگوریتم 2012 معرفی شد، هدف Google pirate تشخیص سایت اصلی از سایت کپی و مقابله با قوانین کپی رایت است. تمرکز آن بیشتر روی صفحه اصلی است. الگوریتم دزد دریایی سایت مرجع را بالاتر نمایش میدهد و رتبه سایت های کپی را کاهش میدهد یعنی جاها را عوض میکند.
الگوریتم گورخر
این الگوریتم بسیار پرکاربرد است و سال 2013 معرفی شد. Google Zebra برای ساماندهی فروشگاه های اینترنتی آمده است، هدف آن حذف فروشگاه های بی کیفیت و بالا بردن فروشگاه های عالی در نتایج است.
الگوریتم Mobilegeddon
این الگوریتم فقط مخصوص سرچهای موبایل است و سال 2015 رونمایی شد، هدف آن بهینه بودن وب برای موبایل است. سایت های ریسپانسیو را تشخیص میدهد. برای دوستی با Mobilegeddon باید نسخه سازگار با موبایل داشته باشیم.
الگوریتم Top Heavy
گوگل این الگوریتم را سال 2012 رونمایی کرد، هدف آن کاهش تبلیغات آزار دهنده است. تبلیغات زیاد بالای سایت را هدف میگیرد سایتهایی که تبلیغات بیشتر از محتوا دارند جریمه میشوند اما سایتهایی با محتوای عالی پنالتی نمیشوند حتی اگر تبلیغات زیادی داشته باشند. به طور میانگین از هر 100 سایت یک سایت را هدف قرار میدهد. هدف گوگل کاهش درآمد وبمسترها نیست بهتر است تبلیغات سنگین در سایت خود قرار ندهیم.
الگوریتم Google Freshness
این الگوریتم سال 2011 معرفی شد، هدف آن پیدا کردن محتوای تازه است. محتوای تازه را در نتایج بالاتر میبرد. برای اینکه با الگوریتم تازگی محتوا گوگل دوست باشیم باید محتوای خود را بروز نگه داریم.
الگوریتم گوگل کافئین
سال 2009 رونمایی شد، هدف آن افزایش سرعت نتایج گوگل است تنها عامل سئو شدن در این الگوریتم افزایش سرعت است. یعنی تجربه کاربری را بهبود دهید.
الگوریتم MUM
کلمه MUM مخفف Multitask United Model است، هدف آن درک محتوا و ارتباط فرا زبانی و بر اساس آن تغییر در نتایج است. موتور جستجو به موتور پاسخگو تبدیل شده و مثل یک دستیار هوشمند عمل می کند.
با استفاده از مدل زبانی laMDA مخفف language model for dialogue application زبان های مختلف را درک میکند و نحوه ارائه آن به صورت پاسخ های کوتاه است. صاحب محتوای پاسخ کوتاه کیست؟ مشخص نیست!
بعد از MUM نتایج پاسخ و دقیق، رقابت سخت تر میشود چون محدودیت زبانی برداشته میشود و فقر محتوا نداریم.
الگوریتم Google Dance
یک الگوریتم است که سایتها را در شرایط مشابه قرار میدهد زیرا فاکتورهایی مثل CTR و dwell time بستگی زیادی به جایگاه دارد. در بازه 12 یا 24 ساعته رفتار کاربرها را در این سایت هم آنالیز میکند. میزان کلیک و زمان حضور کاربر در صفحه را با سایت قبلی که در آن جایگاه بوده مقایسه میکند اگر سایت ما جذابتر باشد شانس بالا آمدن را دارد. در نهایت برآیندی از دو رتبه پایینتر یا بالاتر از جایگاه فعلی دریافت میکنیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.