معرفی الگوریتم RankBrain
الگوریتم رنک برین هوش مصنوعی گوگل بر اساس یادگیری مداوم است و هدف آن بهینه سازی نتایج جستجو بر اساس رفتار کاربر است.
الگوریتم رنک برین چیست؟
الگوریتم rankbrain سال 2015 معرفی شد، یادگیری ماشین وارد الگوریتم های گوگل شد و گوگل سعی دارد معنا را با آزمون A/B بفهمد. هدف آن بهبود تجربه جستجوی کاربر است، تشخیص میدهد کاربر دنبال چیست و آن را suggest میدهد.
الگوریتم rankbrain برای چه آمده است؟
- معنای کلمات و محتوا را بفهمد.
- کیفیت و مفید بودن محتوا را درک کند.
- بفهمد کاربر دنبال چیست.
- نتایج را برای کاربر شخصی سازی کند.
- فاکتورهای سئو داینامیک ایجاد کند، به جای بررسی تمام المان ها به صورت داینامیک یک محتوا را میخواند و محتوای خوب را تشخیص میدهد بر اساس معنی کلمه کلیدی، رفتار مخاطبین و اطلاعات شما نتایج را در لحظه عوض میکند.
- سئوی معنایی ایجاد کرده یعنی همان لحظه SERP را آپدیت و برای ما شخصی سازی میکند.
یک سری از فاکتورها به طور مستقیم روی رتبه بندی تاثیر میگذارند، یک سری موارد مثل بانس ریت و CTR بطور مستقیم روی سایت تاثیر ندارد اما مواردی که باعث کاهش بانس ریت میشود مثل افزایش سرعت سایت از عوامل رتبه بندی گوگل است. گوگل برای هر فاکتور وزنی در نظر میگیرد با توجه به رفتار کاربران و یادگیری ماشینی این الگوریتم رنک برین است که وزن فاکتورها را تغییر میدهد تا بیشترین رضایت مندی برای کاربران بوجود بیاید.
سومین فاکتور بعد از بک لینک و محتوا، الگوریتم rankbrain است.
الگوریتم رنک برین چگونه کار میکند؟
به طور خلاصه در ابتدا میفهمد کاربر به دنبال چیست سپس بر اساس نیاز نتایج را مرتب میکند. همه معیارهای سئو را بررسی میکند اما به صورت پویا برای آن فرد ترتیب را مشخص میکند.
1. [جستجوی عبارت]
گوگل اطلاعات کاربر را ذخیره میکند. (IP, gmail, location و عبارت جستجو شده توسط کاربر + نتایج نمایش داده شده برای این عبارت و کاربر)
2. [نمایش نتایج به کاربر]
رتبه هر سایت در این جستجو ذخیره میشود (positon) + رتبه واقعی سایتها (google dance)
3. [بررسی رفتار کاربر هنگام جستجو]
روی کدام یک کلیک میکند؟ این رفتار ذخیره میشود + تعداد کلیک بر روی هر سایت شمرده میشود (CTR) + زمان حضور کاربر در سایت تا مراجعه بعدی به گوگل (dwell time)
4. [بررسی رفتار کاربر هنگام جستجو]
اگر کاربر بلافاصله back بزند یک سری ساجست میدهد. چون ممکن است کلمه درستی سرچ نکرده باشد.
گوگل متوجه بازگشت همان کاربر به نتایج میشود = خروج سریع کاربر از سایت (bonce rate) + اطلاعات بدست آمده را ذخیره کرده و پیشنهادات دیگری را به کاربر میدهد. (از طرف hummingbird)
5. [بررسی رفتار کاربر هنگام جستجو]
کاربر عملا یک جستجوی جدید را شروع کرده چه کلمات جدید سرچ کند چه کلمات پیشنهادی را بزند. ولی گوگل بر اساس عبارت جستجو شده + جایگاه نتایج انتخاب شده + زمان حضور کاربر + نرخ کلیک در مورد تغییر جایگاه نتایج در جستجوهای بعدی تصمیم گیری میکند.
رفتار یک کاربر ملاک این تصمیم گیری نیست بلکه برآیند هزاران جستجو است. رنک برین بر اساس دادههای آماری و big data تصمیم گیری میکند.
6. [بررسی رفتار کاربر هنگام جستجو]
فقط پروسه جستجو بر نتایج تاثیرگذار نیست بلکه گوگل به صورت دورهای فاکتورهای زیر را بررسی میکند:
- تعداد نظرات درج شده در صفحه: سیگنالی برای تعامل کاربران در صفحه
- امتیازدهی کاربران به صفحه
- میزان انتشار در شبکههای اجتماعی (social signals)
- لینکهای خارجی این صفحه از سایتهای دیگر
رنک برین چگونه بر رتبه بندی نتایج اثرگذار است؟
پس از جمع آوری اطلاعات رفتار کاربران فاکتورهای زیر برای تعیین جایگاه تاثیرگذار است:
- dwell time: زمان حضور کاربر در صفحه
(از لحظه ای که کاربر وارد سایت شود تا زمانی که دوباره در گوگل عبارت دیگری را جستجو کند.)
اگر کاربر در صفحه سایت ما تب را ببندد یک بانس ریت برای ماست اما dwell time منفی نیست. زمان حضور کاربر در صفحات ارزشمند از نگاه گوگل 3 دقیقه و 10 ثانیه است. اگر در کمتر از 3 دقیقه برگرده و یک عبارت دیگر جستجو کند یک تاثیر منفی برای ما دارد. اما 3 دقیقه بگذرد و جستجو کند تاثیر مثبت هم میتواند داشته باشد و جایگاه بهتری میگیریم چون یعنی کاربر راضی بوده است.
هر چقدر زمان حضور کاربر در صفحه ما بیشتر باشد شانس ما برای کسب جایگاه بهتر افزایش خواهد یافت.
- bounce rate: نرخ خروج سریع کاربران از صفحه
یعنی خروج سریع کاربر از صفحات ما بدون اینکه فعالیت مهمی انجام دهد. در الگوریتم رنک برین بانس ریت زمانی تاثیرگذار است که کاربر از طریق جستجو وارد ما شده باشد، اگر به صفحه سرچ برگردد قابل محاسبه است اما اگر صفحه را ببندد قابل محاسبه نیست. bounce rate همان dwell time کمتر از 20 ثانیه است.
اگر گوگل احساس کند bounce rate بوده باکس پیشنهادات را نمایش میدهد. سایتها بطور متوسط 40 تا 70 درصد بانس ریت دارند.
اگر نرخ خروج سایت ما بیشتر از متوسط سایتهای همموضوع باشد یک نمره منفی برای ما در نظر میگیرد و در دراز مدت جایگاه خود را از دست میدهیم.
- CTR: نرخ کلیک کاربران بر روی هر نتیجه
تعداد کلیک روی سایت ما / تعداد جستجوی عبارت در گوگل = CTR-click to rate
نرخ کلیک بین 0 تا 100 درصد است. CTR نتیجه پایینی بیشتر باشد به مرور زمان و در دراز مدت جایگاهها را عوض میکند. اما اگر نرخ کلیک سایت ما بیشتر از متوسط سایتهای همموضوع باشد جایگاه بهتری دریافت میکنیم.
- engagement: میزان فعالیت کاربران در صفحه
رفتار کاربر در هر صفحه است و میزان محبوبیت و ارزشمند بودن هر صفحه به گوگل را نمایش میدهد.
فاکتورهای آن: تعداد نظرات – به اشتراک گذاری – امتیازدهی
فاکتورهایی که به رفتار کاربران نیست و به هویت ما برمیگردد: سرعت لود صفحه – ریسپانسیو بودن در موبایل – حجم محتوای ارائه شده – تجربه کاربری
- google dance: تغییر مقطعی رتبه بندی نتایج
چگونه از رنک برین بهره ببریم؟
افزایش CTR – افزایش زمان حضور کاربر – کاهش bounce rate و افزایش مشارکت کاربران
- مفهوم گرایی در تهیه محتوا
- تکنیکهای افزایش CTR
- استفاده از ویدئو
- کامنت مارکتینگ
- خرید رپورتاژ آگهی
نکات مهم در مفهوم گرایی
- dwell time و نرخ مشارکت افزایش پیدا میکند و ضریب خروج پایین میآید.
- استفاده از عبارات همخانواده و هممعنی – استفاده از عبارات توصیفی و مرتبط – پاسخگویی به سوالات حاشیهای و مرتبط با موضوع
- طبق تحقیقات backlinko مقالات طولانیتر شانس بیشتری برای کسب جایگاه دارند.
- هر چقدر تعداد موضوعات حاشیهای بیشتر باشد جایگاه بهتری دارند.
- از کلمات پیشنهادی گوگل استفاده کنید. داغترین و پر جستجوترین در یک بازه زمانی – در ادامه جستجوی ما
- کلمات پیشنهادی در انتهای صفحه نتایج جستجو
- کلمات پیشنهادی به کاربرانی که به نتیجه نرسیدهاند. موضوعات حاشیهای باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.