200 فاکتور مهم سئو و رتبهبندی سایت در گوگل
اگر راجع به سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر مطالعه کرده باشید، به احتمال زیاد میدانید که گوگل هم اکنون از 200 عامل مهم رتبه بندی در الگوریتمهای خود استفاده میکند. این فاکتورها چه چیزی هستند و چه تاثیری بر روی رتبه سایت دارند؟
عوامل مهم در رتبه گوگل یک دامنه
طول عمر دامنه:
مت کاتز در این باره میگوید: تفاوت دامنهای که شش ماه از زمان ثبت آن میگذرد با دامنهای که یکساله است چندان زیاد نیست.
به عبارت دیگر، گوگل به سن دامنه اهمیت میدهد، اما میزان اهمیت آن زیاد نیست.
کلمات کلیدی که در ادامه دامنه ظاهر میشوند:
استفاده از این گزینه شاید مانند گذشته تاثیر زیادی نداشته باشد اما داشتن کلمات کلیدی مناسب در دامنه هنوز هم به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل میکند. مهمتر از همه این است که موتورهای جستجو کلمات کلیدی که در نام دامنه وجود دارند را به صورت برجسته نمایش میدهند.
کلمات کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه:
دامنههایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغار میشوند نسبت به دامنههایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمهی کلیدیشان در آخر با وسط دامنه است، یک سر و گردن بالاتر هستند.
مدت زمان ثبت دامنه:
یکی از کارشناسان گوگل بیان میکند: دامنههای با ارزش اغلب برای چندین سال مورد استفاده قرار میگیرند در حالیکه دامنههای کم ارزش به ندرت بیشتر از یکسال استفاده میشوند. بنابراین زمانی که یک دامنه در آینده منقضی شود، این انقضا یک فاکتور در مشروعیت دامنه شناخته خواهد شد.
کلمات کلیدی در نام زیر دامنه:
تحقیقات وب سایت MOZ در سال 2011 نشان داده است کلمات کلیدی موجود در نام ساب دامین (زیر دامنه) میتواند رتبهبندی سایت را افزایش دهد.
تاریخچه دامنه:
گوگل سابقهی تاریخی سایتهایی که در طول دوره¬ای دارای مالکیت مختلف بوده¬اند یا افت متعددی را تجربه کرده¬اند را دوباره از نو تنظیم میکند. همین امر موجب می¬شود لینک¬هایی که به دامنه ارجاع داده می¬شود خنثی گردد.
EMD یا دامنهی دقیقاَ همتا:
این واژه مخفف Exact Match Domain (دامنه دقیقا همتا) است. به این معنی که دامنهی یک سایت دقیقا همان کلمهی کلیدی مورد هدف باشد، مثلاَ Seo.com. این گونه دامنهها نیز به گونهای متفاوت عمل میکنند. اگر سایت با کیفیت باشد این گزینه میتواند مفید باشد. اما اگر در سایتهای کم کیفیت رخ دهد میتواند نسبت به بهروز رسانی EMD آسیب پذیر باشد. مت کاتز در سال 2012 در این باره گفت:
تغییرات جزئی تدارک دیده شده در الگوریتم های گوگل از میزان نمایش دامنههای دقیقا همتای بی کیفیت در نتایج جستجوی گوگل خواهد کاست.
اطلاعات WhoIs خصوصی در مقابل عمومی:
همانطور که میدانید WhoIs سایتی است که از طریق آن میتوانید صاحب یک دامنه را شناسایی کنید. اطلاعات WhoIsهای پرایوت ممکن است نشانگر این موضوع باشد که صاحبان این دامنهها چیزی برای مخفی کردن داشته باشند. مت کاتز در این باره میگوید:
زمانی که اطلاعات WhoIs آنها را بررسی کردم، همه آنها دارای سرویس محافظت خصوصی بودند. این پرایوت کردن اکانت WhoIs به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی که فاکتورهای متعددی را کنار یکدیگر قرار دادید، ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد.
جریمه شدن مالک دامنه:
اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند سایر سایتهایی که متعلق به این شخص است را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد داد و این امر میتواند در رتبه بندی سایت در گوگل موثر باشد.
دامنه سطح بالای کد کشوری:
داشتن دامنۀ سطح بالای کشوری (همچون.ir ) رتبه سایت برای آن کشور خاص را بهبود میبخشد اما توانایی سایت برای رتبه بندی جهانی را محدود میسازد.
فاکتورهای سئو مرتبط با صفحه
کلمه کلیدی در تگ عنوان:
تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای سایت است (در کنار محتوای صفحه). بنابراین استفاده مناسب از آن میتواند یک سیگنال قوی سئوی On-Page برای گوگل ارسال کند.
تگ عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز میشود:
بر اساس داده های حاصل از سایت MOZ، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز میشود بهتر از تگ عنوانهایی که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده اند عمل خواهد کرد:
کلمه کلیدی در تگ توضیحات:
این هم نشانهای دیگر برای مرتبط بودن وب سایت است. این گزینه در حال حاضر این نکته اهمیت چندانی ندارد، اما در هر صورت باعث ایجاد تفاوت میشود.
کلمه کلیدی که در تگ H1 ظاهر میشود:
تگهای H1 دومین تگ عنوانی هستند که نشانههای مرتبط بودن فعالیت و موضوع یک سایت را برای گوگل ارسال میکنند. این نتایج بر اساس مطالعات انجام شده زیر به دست آمده است:
کلمه کلیدی عبارتی است که به طور مکرر در داخل متن استفاده شده است:
استفاده از یک کلمه کلیدی به طور مکرر در داخل متن یک پُست میتواند به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن عمل کند و موضوع فعالیت یک سایت را به گوگل بفهماند.
طول محتوا:
محتوایی که کلمات بیشتری دارد بالطبع، طیف وسیع تری از یک موضوع را پوشش دهد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاه و سطحی ارجحیت دارد. SERPIQ دریافته است که طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل مرتبط است:
چگالی کلمات کلیدی:
چگالی کلمه کلیدی، در واقع تعداد دفعاتی است که یک کلمۀ کلیدی در متن یک صفحه قرار گرفته است. اگرچه این گزینه مانند گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما گوگل هنوز هم در برخی از مواقع از چگالی کلمات کلیدی برای تعیین موضوع سایت استفاده میکند. بهتر است بدانید استفاده بیش از حد از آن میتواند به سایت شما آسیب بزند.
مفهوم نهفته در کلمات کلیدی موجود در محتوا (LSI):
این گزینه به موتورهای جستجو کمک میکند معنی واقعی کلماتی که بیش از چند معنی دارند را به دست آورند. به عنوان مثال کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند کامپیوتری جهان است و هم نام یک میوه. حضور/ عدم حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان نشانه کیفی محتوا عمل می کند.
وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات:
همانند محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات میتواند به گوگل کمک کند تفاوت بین کلمات مترادف را تشخیص دهد. این گزینه نیز نشان دهنده مرتبط بودن است.
سرعت بارگذاری صفحات از طریق HTML:
هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی استفاده میکنند. عنکبوتهای موتور جستجو میتوانند با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را بر اساس کدهای موجود در آن و حجم فایلها تخمین بزنند.
محتوای تکراری:
محتوای یکسان در یک سایت (حتی اگر کمی اصلاح شده باشد) میتواند تاثیر منفی بر روی نمایش محتوا در موتورهای جستجوگر داشته باشد.
Rel=Canonical (نامتعارف بودن):
اگر تگ کنونیکال به درستی به کار رود، اجازه نمیدهد که گوگل صفحات سایت شما را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.
سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل کروم:
گوگل ممکن است از دادههای کاربری کروم برای مدیریت بهتر مدت زمان بارگذاری سایت استفاده کند. استفاده از CDN و سایر موارد غیر مرتبط با HTML میتواند سیگنالهای ارتباطی را افزایش دهد.
بهینه سازی تصاویر:
تصاویری که بر روی صفحات سایت قرار میگیرد از طریق نام فایل، متن Alt، عنوان، توضیحات و سایر موارد سیگنالهای مرتبط مهمی را به موتورهای جستجو ارسال میکنند.
تاخیر در به روزرسانی محتوای سایت:
به روزرسانیهای جدید الگوریتم گوگل، اهمیت زیادی به محتوای تازه به روز شده میدهند. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستند (محتوایی که در یک برهه زمانی خاص بیشتر مورد جستجو قرار میگیرند. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشند). گوگل اهمیت زیادی برای این عامل قائل است و تاریخ آخرین به روزرسانی را برای برخی صفحات نشان میدهد:
مقدار به روزرسانی محتوا:
اهمیت ویرایشها و تغییرات نیز به عنوان فاکتور جدید بودن مطلب شناسایی میشوند. افزودن یا حذف کامل بخشی از محتوا، نسبت به تغییر یک یا چند کلمه به روزرسانی چشمگیرتری محسوب میشود.
سابقۀ به روزرسانی صفحات:
صفحات سایت هر چند وقت یکبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا هر 5 سال یکبار؟ به روزرسانی مکرر صفحات سایت نیز نقش مهمی در رتبه بندی وب سایت دارد.
برجستگی کلمات کلیدی:
به کار برد کلمات کلیدی مرتبط در 100 کلمه اول موجود در صفحه میتواند نشانه مرتبط بودن سایت یا کلمه کلیدی انتخابی است. برجستگی کلمه کلیدی در واقع به قرارگیری کلمه کلیدی درون تگ عنوان، تگH1،H2 و متا دسکریپشن بستگی دارد.
کلمات کلیدی در تگهای H2، H3:
به کار بردن کلمات کلیدی در این تگها میتواند نشانه کوچک و ضعیفی از مرتبط بودن سایت با کلمه کلیدی انتخابی باشد باشد. سایت MOZ در این باره جدول زیر را ارائه داده است:
ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی:
ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی در محتوای یک صفحه میتواند بر روی رتبه بندی بهتر سایت تاثیر بگذارد. به عنوان مثال جستجویی با عنوان روشهای اصلاح موی گربه را در نظر بگیرید. صفحاتی که با عبارت روشهای اصلاح موی گربه بهینه سازی شده اند رنک بهتری نسبت به سایتهایی خواهند داشت که با عبارت کلیدی چگونه موی گربۀ خود ر ا اصلاح کنیم بهینه سازی شده اند. به همین خاطر نیزKeyword Rresearch (تحقیق در مورد کلمات کلیدی) بسیار مهم است.
کیفیت لینکهای خروجی:
بیشتر سئوکاران فکر می کنند که لینک کردن به سایتهایی با اتوریتی بالا به ارسال سیگنالهای اعتماد به گوگل کمک میکند.
موضوع لینکهای خروجی:
بر اساس یافتههای سایت MOZ، موتورهای جستجوگر ممکن است از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده اید به عنوان سگینال برای یافتن موضوع سایت شما استفاده کند. به عنوان مثال؛ اگر صفحهای دارید که در مورد خودروست، لینک دادن به صفحات مرتبط با سینما مفید نخواهد بود.
دستور زبان و املا:
به کارگیری صحیح گرامر و املا یکی از نشانههای کیفیت است. هرچند که مت کاتز در سال 2011 این موضوع را به طور کامل تایید نکرد.
محتوای غیر کپی:
آیا محتوایی که در سایت و صفحات شما قرار دارد اصلی و توسط خودتان تولید شده است؟ اگر از یک سایت ایندکس شده کپی شده باشد نمیتواند همچون محتوای اصلی و ارجینال رتبهای برایتان به همراه داشته باشد.
محتوای تکمیلی مفید:
بر اساس راهنمای رتبه بندی گوگل، محتوای تکمیلی مفید یکی از مواردی است که کیفیت سایت و صفحات آن را به خوبی نشان میدهد. استفاده از مبدلهای ارز، ماشین حساب بهره وام و دستورالعملهای تعاملی نمونههایی از محتوای تکمیلی مفید محسوب میشوند.
تعداد لینکهای خروجی:
استفاده بیش از حد از لینکهای خروجی dofollow میتواند تاثیر منفی بر روی رتبه سایت داشته باشد.
عناصر چند رسانه ای:
استفاده از تصاویر، فیلم و سایر عناصر چند رسانه ای میتواند نشان دهندۀ کیفیت بالای محتوای شما باشد.
تعداد لینکهای داخلی به یک صفحه:
تعداد لینکهای داخلی در یک صفحه نشان دهنده اهمیت مرتبط بودن آن به سایر صفحات سایت است.
کیفیت لینکهای داخلی یک صفحه:
لینکهای داخلی از صفحات معتبر برای یک دامنه، تاثیر بسیار قوی نسبت به صفحاتی که پیج رنک ندارند یا پیج رنک آنها ضعیف است، دارد.
لینکهای شکسته:
داشتن لینکهای شکسته بسیار بر روی یک صفحه ممکن است نشان دهنده یک سایت نادیده گرفته شده یا رها شده باشد. راهنمای رتبه بندی گوگل از لینکهای شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده میکنند.
سطح خواندن:
هیچ شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات یک سایت را تخمین میزند. در واقع، گوگل معمولا وضعیت سطح خواندن را برای سایتها ارائه میدهد:
اما کاری که گوگل با این اطلاعات انجام میدهد واضح و روشن نیست. برخی از افراد معتقدند که سطح خواندن مبتدی به رتبه بندی بهتر سایت کمک میکند زیرا همۀ مردم میتوانند آن را مطالعه کنند. اما برخی دیگر این تئوری را رد میکنند.
لینکهای وابسته:
لینکهای وابسته به تنهایی آسیبی به رتبه بندی سایت شما وارد نمیکنند. اما اگر تعداد این لینکها زیاد باشد، الگوریتم گوگل توجه دقیق تری به سایر سیگنالهای کیفیت میکند تا مطمئن شود شما یک سایت وابسته نیستید.
خطاهای HTML / اعتبارW3C:
تعداد زیاد خطاهای HTML یا برنامه نویسی نامرتب ممکن است نشان دهنده یک محتوای ضعیف باشد. موضوع بحث برانگیز این است که بیشتر سئوکاران معتقدند اعتبار W3C یک سیگنال کیفیت ضعیف است.
اعتبار دامنۀ صفحه میزبان:
اگر همه موارد یکسان باشد، صفحه ای که بر روی یک دامنه معتبر قرار گرفته است رتبه بالاتری نسبت به صفحاتی که در دامنههای کم اعتبار قرار گرفتهاند خواهد داشت.
پیج رنک صفحات سایت:
کاملا مرتبط نیست اما به طور کلی پیج رنک بالای صفحات به رتبه بندی بهتری منجر میشود.
طول URL:
مجله موتورهای جستجو بیان میکند که طولانی بودن بیش از حد URL ممکن است به دیده شدن شما در موتورهای جستجو آسیب بزند.
مسیر URL:
صفحه ای که به صفحه اصلی وب سایت نزدیک است ممکن است اعتبار بیشتری داشته باشد.
ویراستاران انسانی:
اگرچه این گزینه هرگز تایید نشده است اما گوگل حق انحصاری یک پتنت را دارد که به ویراستاران انسانی اجازه می دهد بر روی SERP تاثیر داشته باشند.
دسته بندی صفحات سایت:
طبقهای که صفحه سایت در آن ظاهر میشود یک سیگنال مرتبط است. صفحهای که بخشی از یک طبقه بندی مرتبط است نسبت به صفحاتی که در طبقه بندی غیر مرتبط قرار گرفته است، امتیاز مرتبط بودن بیشتری کسب خواهد کرد.
تگهای وردپرس:
تگها تنها برای وردپرس نشانه مرتبط بودن هستند. بر اساس سایت Yoast.com:
تنها روش برای بهبود سئوی سایت، مرتبط کردن یک بخش از محتوا به قسمتهای دیگر است. همچنین مرتبط بودن گروهی از نوشتهها به یکدیگر بسیار مهم خواهد بود.
کلمه کلیدی در URL:
این گزینه نیز یک سیگنال مهم در رتبه بندی سایت است.
رشته URL:
طبقه بندی در رشتههای URL توسط گوگل خوانده میشود و میتواند در درک بهتر گوگل از موضوع محتوای سایت کمک کند:
منابع و مراجع:
استناد به منابع و مراجع، همانگونه که در مقالات پژوهشی صورت میگیرد، ممکن است نشانه کیفیت بالای سایت باشد. راهنمای کیفیت گوگل میگوید که بازدیدکنندگان باید بر روی منابع موجود در یک صفحه خاص دقت بیشتری داشته باشند. موضوع باید تخصصی و نیز معتبر باشد. با اینحال گوگل استفاده کردن از لینکهای خارجی به عنوان یک فاکتور رتبه بندی را رد میکند.
فهرستهای شماره دار و نشان دار شده:
این لیستها کمک میکند محتوای سایت برای مطالعه خوانندگان شکسته شود. این گزینه به کاربر پسند بودن محتوا کمک میکند. گوگل نیز محتوایی با شمارهها و نشانهها را ترجیح میدهد.
اولویت صفحه در نقشه سایت:
اولویتی که به یک صفحه از طریق فایل Sitemap.xml داده میشود ممکن است بر روی رتبه بندی تاثیر بگذارد.
لینکهای خروجی بیش از حد:
این گزینه قبلا ذکر شده است. برخی از صفحات به لینکهای بسیاری راه دارند و همین امر موجب مبهم شدن و پرت شدن حواس از محتوای اصلی شود.
تعداد کلمات کلیدی فرعی برای رتبه بندی سایت:
اگر سایت دارای رتبه بندیهای دیگری برای کلمات مختلف باشد، ممکن است نشان دهنده کیفیت محتوا باشد.
عمر صفحه:
اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح میدهد، یک صفحه قدیمی که به طور منظم به روزرسانی میشود ممکن است کارایی بهتری نسبت به یک صفحۀ جدید داشته باشد.
صفحه بندی کاربرپسند:
در دستورالعمل کیفیت گوگل آمده است که:
صفحه بندی صفحات با کیفیت بالا باعث میشود محتوای اصلی بلافاصله قابل رویت باشد.
دامنههای پارک شده (Parked Domains):
به روزرسانی گوگل در دسامبر سال 2011 نشان میدهد که دیده شدن دامنههای پارک شده در موتورهای جستجو کاهش یافته است.
محتوای مفید:
گوگل میتواند بین محتوای با کیفیت و مفید تمایز قائل شود.
فاکتورهای رتبه بندی مرتبط با سایت
محتوایی که ارزش و بینش منحصر به فردی ارائه میکند:
گوگل بیان کرده است سایتهایی را که محتوای با ارزش، جدید و مفیدی را ارائه نمیکنند از لیست خود حذف میکند. خصوصاً سایتهایی که وابسته هستند.
صفحه ارتباط با ما:
اسناد کیفیت گوگل بیان میکند که آنها سایتهایی را ترجیح میدهند که از روشهای مختلفی برای برقراری تماس با مشتریان استفاده میکنند. اگر اطلاعات تماس با اطلاعات موجود در WhoIs منطبق باشد، پاداشی برایتان در نظر میگیرد.
اعتماد دامنه/ رتبه اعتماد:
اعتماد یا اعتبار یک سایت (که بر اساس تعداد لینکهای داده شده از سایتهای معتبر اندازه گیری میشود) یک فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل است.
معماری سایت:
معماری خوب در یک سایت به گوگل کمک میکند محتوای شما را به خوبی سازمان دهی کند.
به روزرسانی های سایت:
اینکه سایت شما هر چند وقت یکبار به روزرسانی میشود (به خصوص زمانی که محتوای جدید به سایت افزوده میشود) یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت است.
تعداد صفحات:
تعداد صفحاتی که سایت دارد نشانهای ضعیف از Authority (اعتبار) است. حداقل این موضوع به موتورهای جستجو کمک میکند سایتهای بزرگ را از سایتهای وابسته شناسایی کنند.
حضور نقشه سایت:
نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک میکند سایت و صفحات شما را راحت تر ایندکس کنند و همین امر دیده شدن سایت در موتورهای جستجوگر را بهبود میبخشد.
آپتایم بودن سایت:
زمان خرابی بسیار (downtime) به خاطر نگهداری یا مشکلات سرور میتواند بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. (در برخی از موارد اگر اصلاح نشود باعث ایندکس نشدن محتوای سایت خواهد شد).
موقعیت سرور:
موقعیت سرور ممکن است بر روی رتبه بندی سایت شما در مناطق جغرافیایی مختلف تاثیر بگذارد. این گزینه برای جستجوهای مرتبط با موقعیت جغرافیایی بسیار مهم است.
گواهی SSL:
گوگل تایید کرده است که آنها گواهینامه SSL را ایندکس میکنند و از HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده مینمایند.
شرایط استفاده از خدمات و صفحات حریم خصوصی:
این دو صفحه به گوگل میگوید که سایت شما یک عضو قابل اعتماد در اینترنت است.
اطلاعات تکراری متا در سایت:
این اطلاعات تکراری در سرتاسر سایت شما ممکن است بر روی دیده شدن تمامی صفحات تاثیر منفی داشته باشد.
ناوبری بردکرامب:
این یک شیوه معماری کاربرپسند است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکند تا بدانند در کجای سایت قرار گرفتهاند:
هر دو سایت SearchEngineJournal.com و Ethical SEO Consulting ادعا میکنند که این گزینه جزو فاکتورهای رتبه بندی است.
بهینه سازی سایت برای موبایل:
گروه رسمی گوگل پیشنهاد میکند که سایتهای واکنش گرا برای موبایل ایجاد شود. سایتهای واکنش گرا به احتمال زیاد رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو خواهند داشت. در واقع آنها تگ Mobile Friendly بودن را به سایتهایی که به درستی در دستگاههای موبایلی نمایش داده میشود اضافه میکنند. همچنین گوگل سایتهایی که در جستجوی موبایل، سازگار نیستند را جریمه میکند.
یوتیوب:
بدون شک ویدئوهای یوتیوب در SERP ارجحتر خواهد بود (این موضوع به احتمال زیاد به خاطر مالکیت گوگل بر یوتیوب است).
در حقیقت سایت Search Engine Land نشان داده است که ترافیک یوتیوب بعد از به روزرسانی پاندای گوگل افزایش یافته است.
قابلیت استفاده از سایت:
سایتی که استفاده و ناوبری آن دشوار باشد، میتواند با کاهش زمان سپری شده در سایت، صفحات بازدید شده و بانس ریت تاثیر منفی بر روی رتبه بندی داشته باشد. این الگوریتم مستقل برای حجم وسیعی از دادههای کاربری است.
استفاده از گوگل آنالیتیکس و ابزار گوگل وبمستر:
برخی از افراد فکر میکنند که نصب این دو ابزار بر روی سایت میتواند ایندکس صفحات را بهبود ببخشد. این دو گزینه میتواند با دادن اطلاعات مورد نیاز به گوگل، تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی داشته باشد.
نظر کاربران / شهرت و اعتبار سایت:
دیدگاهها و نظر کاربران تاثیر بسیار مهمی در الگوریتمهای مرتبط با موتورهای جستجو دارد.
عوامل سئو مرتبط با بک لینک
عمر دامنه لینک دهنده:
بک لینکهایی که از دامنههای قدیمی داده می شوند ممکن است از دامنههای جدید، قدرتمندتر باشند.
تعداد دامنههای لینک شده:
همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید، تعداد دامنههای ارجاع دهنده یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی است.
لینکهای حاصل از آی پی آدرسهای کلاس C جداگانه:
لینکهای به دست آمده از آی پی آدرسهای مختلف نشان دهنده تعداد زیاد سایتهای لینک دهنده به شماست.
تعداد صفحات لینک شده:
مجموعه صفحات لینک شده (حتی اگر بر روی یک دامنه قرار گرفته باشد) یک فاکتور رتبه بندی است.
تگ ALT (برای لینک های تصویری):
همانطور که میدانید متن ALT نسخه تصویری، متنِ یک لینک است.
لینکهای حاصل از دامنههای آموزشی (.eduو.gov):
مت کاتز اشاره میکند که دامنههای سطح بالا عامل مهمی در رتبه بندی سایت نیستند. با اینحال، این مورد مانع از این نمیشود که سئوکاران اهمیتی به دامنههای سطح بالا ندهند.
اعتبار صفحه لینک شده:
اعتبار صفحه ارجاع شده یک فاکتور رتبه بندی بسیار مهم است.
اعتبار دامنه لینک شده:
اعتبار دامنۀ ارجاع شده نیز نقش مهمی در اهمیت لینکها بازی میکند (به عنوان مثال یک لینک با پیج رنک 2 از سایتی با پیج رنک 3 صفحۀ اصلی ممکن است ارزش کمتری نسبت به پیج رنک صفحه 2 و پیج رنک 8 از سایت آموزشی داشته باشد).
لینک از رقبا:
لینکهایی که از سایتهایی با رتبه بندی یکسان به دست میآیند ممکن است ارزش بیشتری برای رتبۀ یک صفحه در کلمه کلیدی خاص داشته باشند.
به اشتراک گذاشتن صفحات ارجاعی در شبکههای اجتماعی:
تعداد اشتراکهای یک صفحه در رسانههای اجتماعی ممکن است بر روی ارزش لینکها تاثیر بگذارد.
لینک از همسایگی بد:
لینکهایی که از همسایگی بد به دست میآیند ممکن است به سایت شما آسیب بزنند. منظور از همسایگی بد همان وب سایتهایی هستند که به منظور لینک سازی ساخته شدهاند و هیچ محتوای دیگری ندارند به عبارت دیگر همان لینک فارم ها (Link Farms).
پست مهمان:
هرچند پست مهمان میتواند بخش مهمی از کمپین سئوی کلاه سفید باشد اما لینکهای به دست آمده از پستهای مهمان (به خصوص لینکهایی که در بخش بیوگرافی نویسنده قرار میگیرد) ممکن است به اندازه لینکهای متنی با ارزش نباشد.
لینک به دامنه صفحه اصلی که صفحات سایت در آن قرار دارد:
دادن لینک به صفحه اصلی وب سایت ارجاع شده میتواند نقش مهمی در ارزیابی سایت و ارزش آن داشته باشد.
لینکهای Nofollow:
یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو لینکهایی است که به صورت Nofollow است. گوگل در این باره میگوید:
به طور کلی، ما این لینکها را دنبال نمیکنیم.
که همین جمله نشان میدهد، در برخی موارد این لینکها دنبال میشوند. داشتن تعداد خاصی از لینکهای Nofollow میتواند نشان دهنده لینکهای طبیعی و غیر طبیعی سایت باشد.
تنوع در نوع لینکها:
داشتن درصد بالایی از لینکهای غیر طبیعی به دست آمده از منبع یکسان (همچون پروفایل انجمن، دیدگاههای ارسال شده در یک وبلاگ) ممکن است نشان دهنده اسپم باشد. به عبارت دیگر، لینکهایی که از منابع متنوع به دست میآیند نشانه لینکهای طبیعی یک وب سایت است.
لینکهای حمایت شده یا سایر کلمات اطراف آن:
کلماتی همچون Sponsored Links، Sponsers و Link Partners ممکن است ارزش یک لینک را کاهش دهد.
لینکهای داخل متن محتوا:
لینکهایی که در داخل محتوای سایت قرار میگیرند بسیار قدرتمندتر از لینکهایی هستند که در صفحات خالی یا جای دیگر بر روی صفحه یافت میشوند. یک مثال خوب از لینکهای متنی، بک لینکهایی است که از گستوگرافیک ها (پُست های کاربران مهمان) به دست میآیند.
تعداد بیش از حد ریدایرکت 301 (تغییر مسیر) به صفحه:
لینکهایی که از ریدایرکت 301 به دست میآیند، باعث ضعیف شدن برخی یا تمام پیج رنک خواهند شد.
متن نوشته (Anchor Text) بک لینکها:
همانطور که در الگوریتم اصلی گوگل نیز توضیح داده شده است:
متون لینکها اغلب توضیح دقیقی از صفحات سایت نسبت به خود صفحات ارائه میدهند.
این گزینه نسبت به قبل، از اهمیت کمتری برخوردار است. اما هنوز هم میتواند در موارد بسیار اندک باعث ارسال سیگنالهای مرتبط بودن شود.
متن لینکهای داخلی:
انکر تکست لینکهای داخلی نیز نشان دهنده مرتبط بودن است. هرچند این گزینه به طور متفاوت ارزیابی میشود.
اختصاص دادن عنوان لینک:
عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داشتن موس بر روی لینک ظاهر میشود) نیز به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن ضعیف به کار میرود.
TLD کشوری که دامنه به آن ارجاع شده است:
دریافت لینک از دامنههای سطح بالای یک کشور مانند .ir یا .de ممکن است به رتبه بندی بهتر سایت در آن کشور کمک کند.
محل لینک در محتوا:
لینکهای موجود در ابتدای صفحه نسبت به لینکهایی که در آخر صفحه قرار میگیرند ارزش بیشتری دارد.
موقعیت لینک در صفحه:
جایی که لینک در صفحه ظاهر میشود نیز بسیار مهم است. به طور کلی، لینکهایی که در محتوای صفحه قرار میگیرد قدرتمندتر از لینکهایی است که در فوتر یا سایدبار واقع شده است.
مرتبط بودن دامنه لینک شده:
لینکهایی که از سایتهایی در حوزه تخصصی مشابه به دست میآیند معمولا قدرت بیشتری نسبت به سایر سایتها خواهد داشت. به همین خاطر نیز استراتژی سئوی موثر بر روی به دست آوردن لینکهای مرتبط تمرکز دارد.
میزان مرتبط بودن صفحه:
الگوریتم Hilltop بیان میکند که لینکهای حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیکتر است قدرت و توانایی بیشتری نسبت به لینکهای به دست آمده از صفحات غیرمرتبط دارد.
متن اطراف لینک:
گوگل میتواند تشخیص دهد که لینک داده شده به سایت شما یک پیشنهاد است یا بخشی از دیدگاه منفی است. لینکهایی که در اطرافشان دیدگاه مثبت وجود دارد ارزش بیشتری خواهند داشت.
کلمات کلیدی در عنوان:
گوگل لینکهایی که حاوی کلمات کلیدی صفحه شما در عنوان هستند را بیشتر دوست دارد (لینک از یک سایت حرفهای به یک سایت حرفهای دیگر).
سرعت لینک مثبت:
سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت دارد معمولا نتایج بهتری در موتورهای جستجو دریافت میکند.
سرعت لینک منفی:
سرعت دریافت لینک منفی میتواند به شدت رتبهبندی را کاهش دهد زیرا نشان دهنده کاهش محبوبیت است.
لینک از صفحات HUB:
گرفتن لینک از صفحاتی که به عنوان منابع دسته اول (HUB) شناخته میشوند میتواند تاثیر خاصی بر روی رتبه بندی داشته باشد.
لینکهای به دست آمده از سایتهای معتبر:
گرفتن لینک از سایتهایی که به عنوان سایتهای معتبر شناخته شدهاند میتواند تاثیر خوبی نسبت به سایتهای کوچک و ناشناخته بر روی ترافیک سایت داشته باشد.
لینک کردن به عنوان منبع ویکی پدیا:
اگرچه این نوع لینکها nofollow هستند اما بیشتر افراد معتقدند به دست آوردن لینک از ویکی پدیا میتواند به اعتماد سایت در موتورهای جستجوگر بیفزاید.
کلمات همراه:
کلماتی که در اطراف بک لینکهای شما ظاهر میشوند به گوگل کمک میکنند موضوع صفحه و محتوای سایت را به خوبی تشخیص دهد.
سن بک لینک:
بر اساس حق انحصاری ثبت اختراع گوگل، لینکهای قدیمی تر قدرت رتبه بندی بیشتری نسبت به بک لینکهای جدید دارند.
لینکها از سایتهای واقعی در مقابل سایتهای ساختگی:
به خاطر وجود شبکههای وبلاگ نویسی متعدد، گوگل ارزش بیشتری برای لینکهایی قائل است که از سایتهای واقعی به دست میآیند. موتورهای جستجو معمولا از سیگنالهای نام تجاری و تعامل کاربران برای تشخیص این دو مورد استفاده میکنند.
پروفایل و مشخصات لینکهای طبیعی:
سایتی که لینکهای طبیعی دارد رتبه بندی بالاتری خواهد داشت و به روزرسانیها گوگل مشکلی برای رتبه آن ایجاد نخواهند کرد.
لینکهای متقابل:
گوگل لینکهای تقابلی را به هیچ وجه نمیپسندد و همیشه توصیه کرده است که وب سایتها از ساخت چنین لینکهایی پرهیز کنند.
لینکهای موجود در محتوای تولید شده توسط کاربران:
گوگل میتواند این لینکها را نسبت به لینکهای واقعی صاحب سایت تشخیص دهد. مطمئناً گوگل ارزش بیشتری برای لینکهایی که در WordPress.com ایجاد شدهاند، قائل است تا لینکهایی که بر روی bestvideosever.wrodpress.com ایجاد میشوند.
لینک از 301:
لینکهایی که از تغییر مسیر 301 به دست میآیند، ممکن است نسبت به لینکهای مستقیم ارزش کمتری داشته باشد. با اینحال مت کاتز میگوید ارزش لینکهای 301 شبیه به لینکهای مستقیم است.
میکروفرمت Schema.org:
صفحاتی که از میکروفرمتها پشتیبانی میکنند (سیستم امتیاز دهی) ممکن است رتبه بهتری داشته باشند. این امر منجر به افزایش مستقیم یا رتبه بالاتر در موتورهای جستجو میشود.
سایت های لیست شده در DMOZ:
بیشتر افراد معتقدند که گوگل به سایتهای لیست شده در DMOZ اعتبار بیشتری میدهد.
رتبه اعتماد سایت لینک دهنده:
اعتماد و اعتبار سایتی که به شما لینک میدهد معمولا نشان میدهد که رتبه اعتماد چقدر به سایت شما منتقل شده است.
تعداد لینکهای خروجی بر روی یک صفحه:
پیج رنک (رتبه یک صفحه) محدود است. لینک بر روی صفحه ای که هزاران لینک خروجی دارد معمولا نسبت به سایر صفحات رتبه کمتری خواهد داشت.
لینکهای حاصل از پروفایل انجمن:
به خاطر اسپم کردن، معمولا گوگل ارزش زیادی برای لینکهای حاصل از پروفایل انجمنها قائل نیست.
تعداد کلمات محتوای لینک دهنده:
لینک گرفته شده از یک پُست با 1000 کلمه بسیار با ارزشتر از لینکی است که از یک پُست 25 کلمهای گرفته شده است.
کیفیت محتوای لینک دهنده:
لینکهای حاصل از محتوای ضعیف ارزش زیادی نخواهد داشت. لینکهای حاصل از محتوای حاوی عناصر چند رسانهای با متن بهبود یافته تاثیر بهتر و بیشتری بر روی رتبه بندی سایت دارد.
لینکهای صفحات ویژه (Sitewide):
مت کاتز تایید کرده است که لینکهای حاصل از صفحات ویژه فشرده شده هستند و یک لینک محسوب میشوند.
فاکتورهای رتبه بندی تعامل با کاربر
نرخ کلیک طبیعی برای یک کلمه کلیدی خاص:
نرخ کلیک CTR صفحاتی که کلیک بیشتری در میگیرند، برای کلمه کلیدی خاص رتبه بالاتری در موتورهای جستجو خواهند داشت.
نرخ کلیک طبیعی برای تمامی کلمات کلیدی:
نرخ کلیک طبیعی یک صفحه برای تمامی کلیدواژهها به خاطر کاربر محور بودن و تعامل با کاربر، رتبه بهتری دریافت میکند.
بانس ریت (نرخ پرش کاربر):
همه افرادی که در بخش سئو کار میکنند در مورد بانس ریت با هم توافق ندارند اما این گزینه ممکن است توسط گوگل برای تست کیفیت صفحه مورد استفاده قرار گیرد. صفحاتی که به سرعت توسط کاربران رها میشوند خوب نیستند.
ترافیک مستقیم:
این موضوع تایید شده است که گوگل از دادههای کاربری کروم برای تعیین اینکه آیا افراد از سایت بازدید کرده اند، استفاده میکند. سایتهایی با ترافیک مستقیم زیاد، به احتمال زیاد کیفیت بالاتری خواهند داشت.
ترافیک بازگشتی (تکراری):
گوگل بررسی میکند آیا بازدیدکنندگان به سایت بازگشتهاند یا خیر. سایتهایی که بازدیدکنندگان بازگشتی داشته باشند به احتمال زیاد رتبه بندی بهتری در گوگل خواهند داشت.
سایتهای مسدود شده:
گوگل استفاده از این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. با اینحال پاندا از این ویژگی به عنوان سیگنال کیفیت استفاده کرده است.
بوک مارکهای کروم:
همه ما به خوبی میدانیم که گوگل دادههای کاربری مرورگر کروم را جمع آوری میکند. صفحاتی که در کروم بوک مارک شدهاند ممکن است رتبه بهتری دریافت نمایند.
اطلاعات نوار ابزار در گوگل:
گوگل از اطلاعات نوار ابزار گوگل به عنوان عامل رتبهبندی استفاده میکند. با اینحال، علاوه بر سرعت بارگذاری صفحه و نرم افزارهای مخرب؛ مشخص نیست که گوگل چه اطلاعاتی را از این نوار ابزار جمع آوری میکند.
تعداد دیدگاهها:
صفحاتی که دیدگاههای زیادی دارند ممکن است برای گوگل به عنوان یک سایت تعاملی و با کیفیت در نظر گرفته شود.
زمان توقف (Dwell time):
گوگل توجه ویژهای به زمان توقف دارد. مدت زمانی که کاربر بعد از جستجوی خود در گوگل و ورود، در سایت شما سپری میکند را زمان توقف مینامند. این گزینه در برخی از موارد با عنوان کلیک طولانی در برابر کلیک کوتاه شناخته میشود. اگر افراد زمان زیادی را در سایت سپری کنند، نشانه کیفیت بالای سایت است.
قوانین الگوریتمی خاص موثر در رتبه بندی گوگل
تازگی پرس وجو (کوئری):
گوگل برای جستجوهای خاص، به صفحات جدید رتبه بهتری میبخشد.
تنو Query:
گوگل ممکن است برای کلمات کلیدی مبهم همچون Ted،WWF یا Ruby تنوعی را به SERP بیفزاید.
تاریخچه جستجوی افراد:
زمانی که در گوگل وارد شدهاید، سایتهایی که به طور مکرر بازدید میکنید؛ برای جستجوهای شما رتبه بالاتری خواهند داشت.
تاریخچه جستجوی کاربران:
زنجیره جستجو، نتایج حاصل از جستجو را برای جستجوهای بعدی تحت تاثیر قرار میدهد. به عنوان مثال اگر به دنبال “بررسی” باشید و سپس برای “تُستِر” جستجو کنید، در جستجوهای بعدی نظرات مرتبط با تسترها در رتبه بالاتری قرار خواهد داشت.
هدف قرار دادن جغرافیای خاص:
گوگل به سایتهایی که آی پی سرور منطقهای و نام دامنه خاص یک کشور را دارند، ارزش بیشتری میدهد.
جستجوی امن:
نتایج جستجو با کلمات دشنام یا محتوای مرتبط با بزرگسالان برای افرادی که جستجوی امن را فعال کرده اند، نشان داده نمیشود.
حلقههای گوگل پلاس (Google+ Circles):
گوگل برای نویسندگان و سایتهایی که شما به Google+ Circles اضافه کرده اید، رتبه بالاتری را اختصاص میدهد.
شکایات DMCA:
سایتهایی که دارای شکایت DMCA هستند با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.
تنوع دامنه:
به روزرسانی Bigfoot دامنههای بیشتری را به هر کدام از صفحات SERP افزوده است.
جستجوهای معامله ای:
در برخی از موارد، گوگل نتایج متفاوتی را برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید نشان میدهد.
جستجوهای محلی:
گوگل معمولا جستجوهای محلی گوگل پلاس را در بالای جستجوهای طبیعی قرار میدهد.
باکس اخبار گوگل:
برخی از کلمات کلیدی خاص، باعث ایجاد یک باکس خبر جدید در گوگل میشود:
ارجحیت برندهای بزرگ:
بعد از به روزرسانیVince، گوگل برای برندهای بزرگ در مورد جستجوهای مشخص و کوتاه اهمیت میدهد.
نتایج خرید:
در برخی از موارد گوگل نتایج خرید را در نتایج طبیعی قرار میدهد:
نتایج تصویر:
گوگل بیشتر از نتایجی استفاده میکند که شما معمولا از آنها برای جستجوی تصاویر در گوگل استفاده میکنید.
نتایج تخم مرغ عید:
تنوع نتایج جستجوی گوگل بسیار زیاد است. به عنوان مثال اگر در Google Images عبارت Atari Breakout را جستجو کنید. نتایج جستجو تبدیل به یک بازی میشود.
نتایج سایت واحد برای برندها:
کلمات کلیدی برند محور یا بر اساس دامنه برند، نتایج متعددی از یک سایت را به ارمغان میآورد.
شبکههای اجتماعی فاکتور رتبه بندی گوگل
تعداد توییت ها:
همانند لینکها، تعداد توییتهای یک صفحه نیز ممکن است بر روی رتبه آن در نتایج گوگل تاثیر بگذارد.
اعتبار حساب کاربران توییتر:
توییتهایی که از پروفایل توییتر افراد قابل اعتماد و با سابقه به دست میآید (که فالوئرهای زیادی نیز دارند) ممکن است تاثیر بهتر و بیشتری نسبت به سایر توییتها داشته باشد.
تعداد لایکهای فیس بوک:
هرچند گوگل نمیتواند بسیاری از اکانتهای فیس بوک را مشاهده کند اما تعداد لایکهای یک صفحه به عنوان یک سیگنال ضعیف رتبه بندی در نظر گرفته میشود.
به اشتراک گذاری در فیس بوک:
به اشتراک گذاری در فیس بوک (از آنجایی که شبیه بک لینکها هستند) ممکن است تاثیر قوی تر نسبت به لایکهای فیس بوک داشته باشد.
اعتبار حساب کاربران فیس بوک:
همانند توییتر، اعتبار و اتوریتی حساب کاربران و لایکها و اشتراکهایی که از آنها حاصل میشود تاثیر خوبی بر روی رتبه بندی سایت دارد.
پینهای سایت Pinterest:
همانطور که میدانید پینترست یک رسانه اجتماعی محبوب با دادههای عمومی بسیار است. به همین خاطر گوگل نیز اهمیت زیادی به پینهای سایت پینترست میدهد.
رایهای حاصل از سایتهای اجتماعی:
به احتمال زیاد گوگل از به اشتراک گذاریها در سایتهایی همچونReddit ، Stumbleupon و Digg به عنوان سیگنال اجتماعی استفاده میکند.
تعداد گوگل پلاسها:
هرچند مت کاتز معتقد است تعداد گوگل پلاسها تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی ندارد اما باور اینکه گوگل رسانه اجتماعی خود را نادیده میگیرد بسیار دشوار است.
اعتبار حسابهای کاربران در گوگل پلاس:
گوگل مواردی که از حساب کاربری معتبر در گوگل پلاس به دست میآید را نسبت به سایر اکانتها با ارزش تر میداند.
نویسندگان شناخته شده:
در فوریه سال 2013 مدیر عامل گوگل بیان کرد:
در میان نتایج جستجو، اطلاعاتی که از پروفایلهای آنلاین معتبر و تایید شده به دست میآیند بالاتر از سایر موارد قرار خواهند گرفت. در این شرایط طبیعی است که افراد بر روی لینکهای بالاتر کلیک کنند.
اگرچه گوگل پلاس برنامه نویسندگی خود را متوقف کرده است اما گوگل به احتمال زیاد از این گزینه برای تعیین موثر بودن محتوای تولید شده استفاده میکند.
سیگنالهای اجتماعی مرتبط:
گوگل از اکانتی که محتوا را به اشتراک گذاشته و متنهای اطراف لینک به عنوان اطلاعات مرتبط استفاده میکند.
سیگنالهای اجتماعی در سطح سایت:
سیگنالهای اجتماعی سایتهای ویژه ممکن است اتوریتی (اعتبار) کلی سایت را افزایش دهد و همین امر موجب دیده شدن کل سایت در نتایج جستجو خواهد شد.
سیگنالهای مرتبط با نام تجاری در رتبه بندی
متن نوشته نام برند:
انکر تکست با نام برند یک سیگنال برند ساده، اما قوی است.
جستجوهای برند:
این گزینه بسیار ساده است. افراد به دنبال برندها میگردند. اگر فردی در گوگل به دنبال سایت شما باشد؛ گوگل به هنگام تعیین برند این موضوع را مدنظر قرار میدهد.
سایتهایی که صفحه فیس بوک و لایک دارند:
برندها باید صفحه فیس بوک با تعداد زیادی لایک داشته باشند.
سایتهایی که صفحه توییتر با فالوورهای زیادی دارند:
پروفایل توییتر به همراه فالوورهای بسیار نشان دهنده یک برند محبوب است.
صفحه رسمی شرکت در سایت لینکداین:
بیشتر کسب وکارهای واقعی برای شرکت خود در سایت لینکداین صفحهای دارند.
لیست کارمندان در لینکداین:
داشتن پروفایل لینکداینی که نشان میدهد این کارمندان برای شرکت شما کار میکنند یک سیگنال برند است.
قانونی بودن اکانت رسانههای اجتماعی:
یک اکانت در شبکههای اجتماعی با 10000 فالوور و دو پست تفاوت زیادی با اکانتی دارد که حاوی 10000 فالوور و تعاملات بسیار است.
اشاره کردن به برند در سایتهای خبری:
برندهای بسیار بزرگ معمولا در سایتهای خبری گوگل ذکر میشوند. در حقیقت برخی از برندها حتی فید خبری خود را در اولین صفحات گوگل دارند.
هم استنادی (Co-Citations):
برندها بدون اینکه مورد اشاره قرار گیرند لینک میشوند. گوگل به این اشارات به عنوان یک سیگنال برند نگاه میکند.
تعداد مشترکین RSS:
از آنجایی که گوگل صاحب یک سرویس RSS محبوب است، از اطلاعات RSS مشترکین به عنوان سیگنال برند/ محبوبیت استفاده میکند.
موقعیت کسب وکارها با لیست محلی گوگل پلاس:
کسب وکارهای واقعی برای خود محل کار دارند. گوگل از اطلاعات موقعیتی برای تعیین بزرگ بودن یا نبودن برند استفاده میکند.
وب سایت جزو کسب وکارهای پرداخت کننده مالیات است:
سایت MOZ گزارش میکند که گوگل ممکن است به این گزینه نیز توجه کند.
فاکتورهای On-Site WebSpam رتبه بندی گوگل
جریمه پاندا:
سایتهایی که محتوای کم کیفیتی دارند در نتایج جستجو کمتر دیده خواهند شد.
لینک به همسایگی بد:
لینک دادن به همسایگی بد (bad neighborhoods) ممکن است به دیده شدن سایت در موتورهای جستجو لطمه بزند.
تغییر مسیرها:
تغییر مسیرهای نادرست نباید اتفاق بیفتد. این گزینه نه تنها موجب جریمه شدن سایت می پشود بلکه سایت را از حالت ایندکس خارج میکند.
پاپ آپ یا تبلیغات مزاحم:
اسناد و راهنمای رتبه بندی گوگل میگوید که پاپ آپها و تبلیغات مزاحم نشان دهنده یک سایت با کیفیت پایین است.
بهینه سازی بیش از حد سایت:
شامل فاکتورهای On-page همچون انباشتن کلمات کلیدی و تگ عنوان، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و معماری نامناسب است.
بهینه سازی بیش از حد صفحه:
بیشتر افراد معتقدند که بر خلاف پاندا؛ پنگوئن صفحات را به صورت تنها هدف قرار میدهد (مشاهده آموزش رفع گوگل پنالتی)
تبلیغات بالای خط تا (Fold):
الگوریتم صفحه بندی صفحه، سایتهایی که تبلیغات بسیار زیادی در بالای خط تا دارند را جریمه میکند.
پنهان کردن لینکهای وابسته:
تلاشهای زیاد برای پنهان کردن لینکهای وابسته (به خصوص همراه با کلاکینگ) میتواند جریمه گوگل را به همراه داشته باشد.
سایتهای وابسته:
همانطور که میدانید گوگل طرفدار سایتهای وابسته نیست. بیشتر افراد فکر میکنند که این سایتها بیشتر تحت نظر هستند.
تولید محتوای خودکار:
گوگل طرفدار این گونه محتواها نیست. اگر آنها شک کنند که محتوای سایت شما توسط رایانه تولید شده است ممکن است به سراغ جریمه کردن و در آوردن سایت شما از حالت ایندکس بروند.
توجه بیش از حد به پیج رنک:
توجه بیش از حد به پیج رنک با nofollow کردن تمامی لینکهای خروجی یا بیشتر لینکهای داخلی، ممکن است نشان دهنده بازی کردن با سیستم باشد.
اسپم شدن آی پی ادرس:
اگر آی پی آدرس سرور شما به عنوان اسپم در نظر گرفته شود ممکن است تمامی سایتهای موجود بر روی آن سرور را تحت تاثیر قرار دهد.
اسپم شدن تگ متا:
انباشتن کلمات کلیدی در این تگ نیز اتفاق می افتد. اگر گوگل فکر کند که شما کلمات کلیدی زیادی را به متا تگ خود افزوده اید، ممکن است سایت را جریمه کند.
فاکتورهای Off Page Webspam رتبه بندی گوگل
نفوذ غیر طبیعی لینک ها:
نفوذ ناگهانی و غیر طبیعی لینکها نشان دهنده لینکهای ساختگی است.
جریمه پنگوئن:
سایتهایی که تحت تاثیر جریمه پنگوئن قرار گرفته اند کمتر در نتایج موتورهای جستجو دیده خواهند شد.
پروفایل لینکها با درصد بالایی از لینکهای کم کیفیت:
لینکهای بسیار از منابعی که معمولا توسط سئوی کلاه سیاه (همچون دیدگاههای وبلاگ و پروفایل انجمنها) مورد استفاده قرار میگیرد ممکن است نشان دهنده بازی با سیستم باشد.
ارتباط دامنه لینک کننده:
تجزیه و تحلیل انجام شده توسط سایت MicroSiteMasters.com نشان میدهد که سایتهایی با تعداد بالای لینکهای غیر طبیعی از سایتهای غیر مرتبط، برای پنگوئن حساسیت برانگیزند.
هشدار لینکهای غیر طبیعی:
گوگل هزاران پیام در رابطه با کشف لینکهای غیر طبیعی در ابزار وبمستر برای صاحبان سایتها ارسال میکند. این موضوع باعث کاهش رتبه سایت میشود.
لینکهایی از آی پی آدرس کلاس C یکسان:
به دست آوردن تعداد زیادی از لینکهای غیر طبیعی در آی پی آدرس یکسان، ممکن است نشانه ای از لینک بیلدینگ شبکه ای باشد.
انکر تکست سَمی:
داشتن انکر تکست سمی که به سایت شما اشاره دارد ممکن است نشانه ای از اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر دو مورد، امکان آسیب به رتبه سایت وجود دارد.
جریمه دستی:
گوگل راهنمای جریمه دستی خود را منتشر کرده است.
فروش لینک:
فروش لینک نیز میتواند بر روی پیج رنک نوار ابزار تاثیر بگذارد و به دیده شدن شما در موتورهای جستجو آسیب بزند.
Sandbox گوگل:
سایتهای جدید که به طور ناگهانی در معرض لینکهای بسیار قرار میگیرند معمولا توسط گوگل به Sandbox منتقل میشوند. در این شرایط دیده شدن سایت در موتورهای جستجو به طور موقتی محدود میشود.
رقص گوگل (Google Dance):
این گزینه نیز به طور موقت باعث تغییر در رتبه بندیها میشود. بر اساس گوگل پتنت؛ این روش برای تعیین سایتهایی که قصد بازی با الگوریتمها را دارند بسیار مفید است.
ابزار رد (Disavow Tool):
استفاده از این ابزار نیز ممکن است جریمه الگوریتمی یا دستی برای سایتهای قربانی سئوی منفی را از بین ببرد.
درخواست تجدید نظر:
درخواست تجدید نظر موفق میتواند جریمه را از بین ببرد.
طرح لینک موقت:
گوگل لینکهای ساخته شده توسط افراد را به سرعت شناسایی میکند. این لینکها با طرح لینک موقت شناخته شده اند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.