rel canonical چیست

همه چیز درباره تگ canonical

تگ canonical یک قطعه کد است که در هدر صفحات قرار می‌گیرد و از ایندکس محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد دلیل ایجاد آدرس‌های تکراری و نحوه استفاده از canonical tag آشنایی پیدا کنید.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال (“rel=canonical”) یک قطعه کد HTML است که هدف آن جلوگیری از ایندکس صفحاتی است که محتوای تکراری دارند و وجود آن ها در سایت الزامی است و با قرار دادن این تگ نسخه اصلی را به گوگل معرفی می‌کنید. مثلا آدرس داینامیک شامل ؟، آدرس جدید نیست، به عنوان صفحه جدید شناسایی و ایندکس نمی‌کند.

آدرس اصلی چگونه انتخاب می شود؟ 

اگر خود گوگل بخواهد انتخاب درستی داشته باشد.

  1. http یا https بودن صفحه
  2. گزینه preferred domain در سرچ کنسول گوگل
  3. کیفیت محتوای موجود در صفحه
  4. حضور آدرس صفحه در نقشه سایت
  5. استفاده از تگ کنونیکال در صفحه
canonical در سئو

آدرس های جانبی چه می شود؟

  • اگر محتوای تکراری داشته باشد ایندکس نمی‌شود.
  • اگر محتوای متفاوت داشته باشد ایندکس می‌شود.

دلایل ایجاد آدرس های تکراری

  • داشتن نسخه موبایل یا AMP
  • فیلتر در صفحه دسته بندی محصول
  • ممکن است url به صورت داینامیک ساخته نشده باشد.
  • از مسیرهای مختلف به یک صفحه ختم شود.
  • داشتن آدرس جانبی برای صفحات
  • http, https, با www و بدون www: چهار سایت باشد و ریدایرکت نشده باشد.
  • محتوا عینا در یک وب سایت یا ساب دامنه خود نمایش داده شود.
  • صفحه با کمپین utm ایندکس شده باشد.
  • اگر کنونیکال نداشته باشد می توانند هزاران صفحه روی سایت شما از نگاه گوگل بسازند.

ممکن است گوگل کنونیکال را در نظر نگیرد صرفا یک پیشنهاد است و ضمانت اجرایی ندارد.

نشانی قانونی canonical چیست

نحوه استفاده از تگ کنونیکال

باید در هدر همه صفحات rel=canonical داشته باشید. هر صفحه باید یک تگ کنونیکال داشته باشد، بصورت پیش فرض لینک تگ canonical صفحه، خودش است.

</"link rel="canonical" href="http://example.com/">

چرا باید از canonical tag استفاده کنید؟

  • کنترل آدرس در نتایج گوگل
  • ارزش و اعتبار لینک های ارجاع شده به آدرس اصلی منتقل می‌شود.
  • آمار سرچ کنسول و آنالیتیکس را فقط برای آدرس اصلی بررسی می‌کند.
  • زمان و منابع ربات‌های گوگل هدر نمی‌رود.
  • سایت شما را به عنوان کپی کار شناسایی نمی‌کند.

کاربرد تگ canonical

کنونیکال در صفحات فیلتر خیلی رایج است. در صفحات فیلتر که سرچی ندارند تگ rel=canonical آدرس اصلی را بدهید یا نو ایندکس کنید. 

در حالت عادی یک صفحه 3 الی 4 بار در ماه کراول می‌شود در صورتی که کنونیکال به جای دیگر داده شود و توسط گوگل قبول شود، حتی اگر ایندکس باشد گوگل در ماه یک بار هم به صفحه مورد نظر سر نمی‌زند.

طبق استانداردهای گوگل در Pagination کنونیکال خود صفحه است. گوگل میگه اینو بسپارید به من، خودم تشخیص میدم کجا ایندکس کنم کجا ایندکس نکنم!

canonical tag چیست

تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301؟

دو صفحه A و B دارید این دو صفحه از لحاظ محتوایی خیلی شبیه هم هستند چیکار کنید گوگل بداند صفحه A، صفحه اصلی است؟

  1. صفحه B را ریدایرکت کنید به A (در این صورت صفحه B دیگر وجود ندارد)
  2. اگر می خواهید صفحه B وجود داشته باشد و کاربر ببیند اما صفحه A فقط اعتبار بگیرد در اینطور مواقع کنونیکال بزنید. در تگ کنونیکال صفحه B آدرس صفحه A را قرار دهید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *