آموزش google search console

راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

برای ایجاد سرچ کنسول، google search console را جستجو کرده و یا به لینک زیر مراجعه کنید:

https://search.google.com/search-console/about

search console guide

روی گزینه ” Start now ” کلیک نمایید.

با مشخصات Gmail مورد نظر خود لاگین نمایید.

sign-in google search console

گزینه ” Next ” را بزنید.

در مرحله بعد مطابق تصویر باید دامین را اضافه کنید. از کادر سمت راست، آخرین وضعیت دامین با یا بدون SSL را به دو صورت با و بدون www اضافه نمایید.

welcome google search console

سپس روی CONTINUE کلیک نمایید.

verification google search console

منتظر باشید…

در مرحله بعد روش “اعتبارسنجی” را انتخاب کنید.

در بخش فوقانی که با نام “HTML file” مشخص شده می‌بایست فایل با پسوند .html را دانلود نموده و در هاست آپلود نمایید.

در بخش بعدی که با نام “Other verification methods”مشخص شده می‌توانید به یکی روش‌های مختلفی این اعتبار سنجی را انجام دهید.

html file google search console

به عنوان مثال با روش “ HTML tag “ می‌بایست قطعه کد ارئه شده را در < < head وارد نمایید و سپس با مراجعه به همین بخش “Verify” را انتخاب نمایید.

html tag google search console

روش ایجاد دسترسی به ایمیل جدید در وبمستر:

در پنل مدیریت گوگل وبمستر، از ستون سمت چپ گزینه “Setting” را انتخاب نمایید.

setting google search console

در این بخش گزینه “Users and permissions” را انتخاب نمایید.

users google search console

در صفحه بعدی با انتخاب گزینه “ADD USER” می‌توانید دسترسی را ایجاد کنید.

add user google search console

از پنجره جدید آدرس ایمیل مورد نظر را وارد و دسترسی را نیز انتخاب نموده و در نهایت ADD را بزنید.

user google search console

می‌بینید که در لیست دسترسی‌ها اضافه می‌شود.

آموزش پیشخوان سرچ کنسول گوگل

Setting

google search console

تنظیمات در سرچ کنسول جدید ساده و نسبتاً سر راست است. شما در این قسمت می‌توانید درستی سنجی مالکیت خود (Ownership vertification) و مدیریت کاربران و مجوزها (User and Permissions) را انجام دهید.

ownership google search console

در این قسمت Owner vertification شما می‌توانید روش درستی سنجی و اثبات مالکیت سایت خود را تغییر دهید. این کار ممکن است به دلیل غیرفعال کردن افزونه‌ای که از آن برای اثبات مالکیت سایت خود استفاده کرده اید یا تغییر دادن DNS provider، لازم باشد.

add user search console

اگر می‌خواهید به افراد دیگری دسترسی به سرچ کنسول گوگل دهید روی قسمت User & Permission کلیک کنید. شما در این قسمت نه تنها می‌توانید کاربران دیگری را اضافه کنید بلکه می‌توانید تعیین کنید چه کاری را می‌توانید و چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید.

هدف اصلی سرچ کنسول کمک به شما در جهت بهتر کردن وضعیت سایت برای کاربران گوگل است. در عوض وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل عملکرد بهتری خواهد داشت. تب Enhancements و ابزار URL Inspection به شما کمک می‌کند تا بفهمید گوگل و سایر کاربران، سایت شما را چگونه می‌بینند. بخش جدیدی به نام Core web vitals به سرچ کنسول گوگل اضافه شده است که برای آشنایی با این شاخص ها این پست پیشنهاد می‌شود.

Enhancement “Mobile Usability”

گوگل قصد دارد رتبه سایت‌های را که با موبایل ارتباط دوستانه ای ندارند و عملکرد خوبی در نتایج جستجوی موبایل ندارند؛ پایین بیاورد. در نتیجه هر نوع خطایی که ربات‌های گوگل در قابلیت استفاده سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه تشخیص دهند، در این قسمت نشان داده می‌شود. شما باید با سرعت اولویت متوسط این خطاها را برطرف کنید.

اکثر خطاهای این بخش خیلی برای سایت خطرناک نیستند اما مانند یک وزنه عمل می‌کنند که سایت را کم کم پایین می‌آورند.

mobile usability google search console

گوگل به شما می‌گوید که چه تعداد از صفحات را ارزش گذاری کرده است که ممکن است با عددی که برای تعداد صفحات ایندکس شده نشان می‌دهد کاملا متفاوت باشد.

تعداد صفحات بدون خطا و همچنین تعداد صفحاتی که در آنها خطا تشخیص داده شده است به صورت یک گراف برای شما نمایش داده شده است. با کلیک بر روی هر قسمت می‌توانید نمودار آن را مشاهده کنید.

در قسمت پایین صحفحه با کلیک بر روی هر خطا می‌توانید به صفحات و خطاهای شخصی دسترسی پیدا کنید.

پس از اینکه در این قسمت خطایی را پیدا کردید نوبت به URL Inspection می‌رسد که پی ببرد چه اتفاقی رخ داده است.

URL Inspection

این ابزار به عنوان بازرسی آدرس یکی از مهمترین بخش‌های سرچ کنسول است که اطلاعات مفیدی درباره خصوصیات کلی یک آدرس ارائه می‌دهد. URL Inspection در واقع همان نسخه قدیمی Fetch as Google است اما مفید تر و دقیق تر است. کافی است شما یکی از URLهای سایت خود را در این ابزار قرار دهید تا متوجه شوید که ربات‌های گوگل چگونه آدرس شما را می‌فهمند و هندل می‌کنند. برای این کار لازم است آدرس خود را در قسمت URL قرار دهید.

url inspection google search console

پس از قرار دهی آدرس این صفحه اطلاعات فوق العاده دقیق و مفیدی از نحوه خزیدن و ایندکس کردن ربات‌های گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد. با کلیک بر روی VIEW Crawel Page و در پنجره کشویی Coverage می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

view crawel google search console

از دیگر قابلیت‌های این ابزار ارسال به گوگل (Submit in google) که در سرچ کنسول قدیمی نیز بود است اگر محتوای قابل به روزرسانی قابل ملاحظه ای دارید، می‌توانید درخواست ایندکس سریعتر را بدهید. برای این کار کافی است بر روی Request Indexing کلیک کنید.

با استفاده ازLive Test می‌توانید یک تست زنده بگیرید. در این قسمت سه تب مشاهده می‌کنید. در تب HTML می‌توانید متوجه شوید که ربات‌های گوگل چگونه از HTMLهای واقعی برای دیدن خطاهای وب سایت استفاده می‌کنند.

html google search console

با استفاده از تب SCREENSHOT شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ربات‌های گوگل سایت شما را از نظر بصری به همان صورتی ارائه می‌دهند که مرورگرهای انسانی این کار را انجام می‌دهند.

screenshot google search console

3 قسمت اصلی دیگر این ابزار شامل موارد زیر است:

  1. Presence on google (ظاهر روی گوگل)
  2. Coverage (پوشش ایندکس به عبارت بهتر پوشش گزارشی از صفحات ایندکس شده شما)
  3. Enhancement (ارتقا)

in google search console

Presence on google (ظاهر روی گوگل)

این قسمت نشان دهنده این است که آیا صفحه وارد شده در نتایج ظاهر می‌شود یا خیر.

URL is on google

این قسمت به این معناست که آدرس وارد شده ایندکس شده است و مشکلی ندارد، می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل حضور داشته باشد. این به آن معنا نیست که 100 درصد در نتایج ظاهر است.

URL is on google, but has issuse

ممکن است با این پیغام رو به رو شوید که این معنا را دارد آدرس وارد شده هر چند می‌تواند در نتایج حضور داشته باشد ولی یک سری مشکلات دارد و باید ارتقا لازم را پیدا کند. مثلا می‌تواند مشکل AMP را داشته باشد.

URL is not on google: Indexing errors

این خطا باید مورد توجه قرار گیرد چون اشاره می‌کند که حداقل یک خطا وجود دارد که مانع از نشان دادن آن در صفحات نتایج می‌شود. شما باید سعی کنید که آن خطا را رفع کنید.

URL is not on google

وقتی آدرسی وارد کنیم و این پیغام را مشاهده می‌کنیم به این معنی است که آدرس درج شده در نتایج جستجو نیست. در واقع از روش‌های عدم دسترسی گوگل برای این منظور استفاده شده است. یکی از این روش‌ها استفاده از Robot.txt برای بستن دسترسی ربات گوگل به آدرس ها است.

URL is an alt version

این قسمت به این معناست که آدرس درج شده در واقع alternate یک صفحه دیگر است. یعنی این صفحه وارد شده یک صفحه فرعی است و به صفحه اصلی خود در حال اشاره است (ریدایرکت نیست). برای مثال صفحاتی مثل canonical, AMP و یا صفحاتی که نسخه موبایل یا دسکتاپ جداگانه دارند این حالت را شامل می‌شوند.

alternate version

Coverage

این بخش از ابزار URL Inspection وارد جزئیات بیشتری از آن صفحه که توسط شما درج شده است می‌شود. مواردی مانند خزش، سایت مپ، وضخیت صفحات ارجاع شده، دسترسی ربات ها، فچ ها، انواع relها در لینک و… . در اینجا بررسی آخرین تاریخ ایندکس را هم به خوبی نشان می‌دهد.

Index coverage status

این وضعیت نشان دهنده این است که آدرس شما ایندکس شده است یا خیر.

Sitemaps

وضعیت آدرس را در سایت مپ نشان می‌دهد که ممکن است عبارت N/A باشد. یعنی در دسترس نباشد. علت‌های مختلف این عدم دسترسی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

Referring page

این موضوع اشاره دارد که گوگل برای رسیدن به آدرس درج شده توسط شما احتمالا صفحه ای را طی کرده است. ممکن است ریدایرکت شده باشد و با موارد دیگر. در بعضی از مواقع حتی پدر آن آدرس را نشان می‌دهد، مثلا دسته آن مقاله را نشان می‌دهد.

Last Crawl

ابزاری بسیار کاربردی که نشان دهنده این است که آخرین خزش ربات گوگل رو صحفه چه زمانی بوده است. البته این آخرین خزش به معنای آخرین تغییرات ما در سایت نیست.

Crawl Allowed

آیا ربات‌های گوگل به صفحه درج شده اجازه دسترسی دارد یا نه، این دسترسی‌ها را میتوان در فایل Robot.txt تعیین کرد.

Page fetch

این مورد بررسی می‌کند که ربات گوگل امکان دسترسی از سمت سرور به URL درج شده را دارد با خیر. اگر جواب مثبت باشد عبارت Succsessful را نشان می‌دهد و اگر منفی باشد عبارت Failerرا درج می‌کند، جلوی عبارت نیز در حد نیم خط خلاصه علت را ذکر می‌کند.

Indexing allowed

این قسمت به متاتگ ربات اشاره دارد که آیا noindex است یا نه و ممکن است از طریق هدرهای http یک header با مقدار noindex ارسال شود که این خطا را ایجاد کند.

User-declared canonical

اگر شما از تگ <link rel=”canonical”> استفاده کنید به این معنی است که اعتبار آدرس درج شده به اعتبار موجود در تگ canonical داده خواهد شد. و این در عمل برای کاربر اجرا خواهد شد.

Google- selected canonical

این به همان موضوع بالا اشاره دارد ولی از نگاه کاربر نیست بلکه از نگاه ربات گوگل است. زمانی که شما آدرس اصلی را در قالب canonical به گوگل معرفی می‌کنید به این معنی نیست که گوگل حتما از آدرس شما استفاده کند و ممکن است آدرسی که خودش فکر می‌کند درست تر باشد آن را انتخاب و اعمال کند.

Enhancement (ارتقا)

در این قسمت اعلامی که شما بر روی صفحات انجام داده اید و ممکن است که باعث ارتقا صفحات شما بشود نشان داده می‌شود. فقط صفحاتی در این قسمت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که ایندکس شده باشند. یک سری از قابلیت‌هایی که از نگاه گوگل مهم است و باعث ارتقا کیفیت شما در نتایج گوگل می‌شود نشان داده می‌شود. اغلب اوقات این صفحه خالی است.

صفحات Mobile Usability

این قسمت اگر صفحات شما واکنش گرا و ریسپانسیو برای موبایل باشد به رنگ سبز در می‌آید.

صفحات AMP

به هنگام استفاده از صفحات AMP یک تیک سبز رنگ در کنار AMP به وجود می‌آید که نشان دهنده استفاده شما از این ویژگی است.

amp google search console

پیغام Canonial URL

اگر مانند عکس زیر با چنین پیغامی رو به رو شدید به این معناست که آدرس درج شده یک آدرس فرعی است و برای مشاهده آدرس اصلی می‌توانید بر روی Inspect canonical URL کلیک کنید.

canonical google search console

Performance

این بخش یکی از مهم‌‌ترین ابزارهای وب مستر است که روزانه وبمستران بیشترین استفاده را از آن می‌کنند. در این بخش می‌توانید مفیدترین اطلاعات در زمینه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و افزایش ترافیک وب سایت را به دست آورید. Performance در واقع جایگزین سرچ آنالایتیکس در کنسول قدیمی است.

قبل از آشنایی با این قسمت به معرفی برخی از تعاریف می‌پردازیم.

Querise: کلمات کلیدی که کاربران در بخش جستجوی گوگل سرچ می‌کنند.

Clicks: تعداد کلیک‌های دریافت شده از یک صفحه نتایج جستجوی گوگل که منجر به فرود آمدن کاربر در محتوا می‌شود.

Impressions: کاربر چه تعداد لینک از شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده است. چه آن لینک اسکرول شده و به چشم کاربر بیاید چه نیاید. اما اگر کاربر صفحه 1 را دیده و لینک در صفحه 2 است ipmression نیست. به زبان ساده این قسمت نشان دهنده تعداد دفعات مشاهده شده سایت شما توسط کاربر در نتایج جستجوی گوگل است.

CTR یا نرخ کلیک: درصد تعداد کلیک‌های کاربر به تعداد دفعات نمایش داده شده در نتایج جستجوی گوگل است. هر چه درصد نرخ کلیک بیشتر باشد نشان دهنده موفقیت بیشتر سایت شما در جذب بازدید کننده است.

Position: موقعیت و رتبه سایت به شکل میانگین در کلمات کلیدی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند.

برای استفاده موثر از سرچ کنسول گوگل لازم است که گروه بندی‌ها را تغییر دهید تا داده‌های مورد نیاز خود را به دست آورید. برای اعمال فیلتر کافی است روی آیکون مربوط به آن کلیک کرده و از میان گزینه‌های نشان داده شده گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از آن یک بخش برای فیلتر کردن اضافه خواهد شد که بسته به اینکه کدامیک از گزینه‌های موجود را انتخاب کرده باشید متفاوت است.

دو نمونه از اطلاعاتی که می‌توانید از این صفحه به دست آورید را در ادامه متن می‌بینید.

1 – تشخیص اینکه چرا یک صفحه ترافیک از دست می‌دهد.

  • تمام باکس‌های متریک را بررسی نمایید.
  • صفحه مورد نظر خود را فیلتر کرده و یک محدوده تاریخ مشخص کنید.
  • روی devices, Countries, Queries کلیک کنید تا مشکل را پیدا کنید.

2 – پیدا کردن ایده برای تولید محتوای جدید یا اصلاح محتوای جدید

  • تمام باکس‌های متریک را بررسی کنید.
  • فیلتر کردن بر اساس صفحه
  • مرتب سازی بر اساس impression
  • جستجو برای کوئری‌هایی که مستقیما به صفحه مرتبط نیستند اما میتوان با آنها رتبه بهتری کسب کرد.
  • از این داد‌ ها برای تجدید نظر در یک محتوا و آدرس دهی کوئری مورد نظر یا ساخت یک محتوای جدید و هدف قرار دادن آن کوئری استفاده کنید.

Links

کنسول جدید گوگل اطلاعات بیشتری نسبت به کنسول قدیمی در زمینه لینک‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

External links

فاکتورهای اصلی در الگوریتم‌های گوگل هنوز هم لینک‌ها هستند. بخش external links به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید چه کسی به شما لینک داده است. چه محتوایی بیشترین میزان لینک را گرفته است و دیگر وب سایت‌ها از چه متن انکوری برای لینک دادن به سایت شما استفاده کرده اند.

اولین اطلاعاتی که از صفحه گزارش لینک‌ها می‌توانید دریافت کنید این است که بفهمید چه نوع محتوای لینک دریافت کرده است.

از گزارش لینک‌ها برای فهمیدن اینکه چه نوع سایتی‌هایی به شما لینک داده اند، استفاده کنید. از این اطلاعات می‌توانید برای پیدا کردن سایت‌های مشابه برای ترویج محتوا نیز استفاده کنید. همچنین از این اطلاعات می‌توانید بفهمید چه مقدار از وب اسپم هستند.

Internal links

در این بخش سرچ کنسول به شما کمک می‌کند لینک‌های درون سایت خود و نحوه خزیدن گوگل در لینک‌های سایت را بفهمید. در این بخش می‌توانید دقیقا مشاهده کنید که ربات‌های گوگل چگونه در سایت شما می‌خزند.

صفحات را بر اساس بیشترین و کمترین لینک‌ها مشاهده کنید. صفحاتی که بیشتر از بقیه در آنها لینک سازی انجام شده است همچنین صفحاتی که لینک سازی در آنها کم است و باید بیشتر انجام بگیرد را پیدا کنید.

اگر محتوای ناکارآمدی داشته باشید ممکن است لینک‌ها نیز عملکرد درستی نداشته باشند. زیرا لینک‌های داخلی تصور درستی را برای ربات‌های گوگل ایجاد نمی‌کنند.

Manual Action

گوگل از ترکیبی از پاداش‌ها، تهدیدات، اعلان‌ها و بررسی‌های تیمی به صورت دستی استفاده می‌کند تا وبمستران را وادار کند که ارسال سیگنال‌های بهتر و تمیزتر برای ربات‌های گوگل انجام دهد. هرگاه یکی از اعضای تیم اسپم وب رفتار غیر طبیعی در وب سایت شما مشاهده کند در این بخش از سرچ کنسول گوگل به شما اطلاع می‌دهد.

Coverage Index

در این صفحه می‌توانید صفحاتی که دارای خطای ایندکس هستند را مشاهده کنید. برای اینکه یک URL در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود باید گوگل یک کپی از این صفحه را به صورت ایندکس شده در سرورهایش داشته باشد.

شما می‌توانید از این گزارش برای اطمینان از اینکه تمام صفحاتی که می‌خواهید توسط گوگل ایندکس شود، در حقیقت ایندکس شده اند استفاده کنید.

به عنوان مثال بعضی از صفحات عملکرد خوبی ندارند ممکن است به اشتباه ایندکس شده اند. برای پیدا کردن جواب و اثبات فرضیه خود روی آیتم‌های مختلف کلیک کنید و قدم به قدم جلو بروید.

کنسول جدید گوگل گزارش‌های دقیقی در مورد خطاها ارائه می‌دهد. همچنین URLهای دقیق صفحات فراهم کرده و در قسمت Trendبه شما کمک می‌کند خطاها را با تغییرات اخیر سایت هماهنگ کنید.

Sitemap

موتورهای جستجو از نقشه سایت برای تکمیل خزیدن در وب سایت استفاده می‌کنند. همانطور که ربات‌های گوگل در وب سایت شما می‌خزند، به نقشه سایت به عنوان راهنما نیز نگاه می‌کنند و بالعکس.

نقشه سایت چیست؟ یک فایل XML است که نباید هیچ خطایی داشته باشد یا خطای آن بسیار اندک باشد، در غیر این صورت ربات‌های گوگل کم کم از آن صرف نظر می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *