google news

گوگل نیوز چیست و چگونه اخبار گوگل را فعال کنیم؟

مرکز انتشار اخبار گوگل یکی از ابزارهای افزایش ترافیک است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و شرکت‌ها هنگام تهیه راهبرد محتوا حتی آن را در نظر هم نمی‌گیرند.

مرکز انتشار اخبار گوگل (گوگل نیوز) چیست؟

گوگل نیوز در سپتامبر 2002 تاسیس شد و تاکنون حدود 30 زبان زنده دنیا را پوشش می‌دهد، گوگل‌نیوز یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌های گوگل به شمار می‌رود، چرا که این سرویس، اخبار را از منابع معروف و معتبر در یک جا جمع‌آوری می‌کند و کاربران را از زحمت مراجعه به سایت‌های خبری مختلف، برای کسب اخبار در حوزه‌های گوناگون بی‌نیاز می‌کند.

اخبار گوگل

نتایج گوگل نیوز در بالای صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود و اغلب پیش از نتایج غیر تبلیغاتی قرار می‌گیرد. پس مخاطبین مورد نیازتان به راحتی شما را پیدا خواهند کرد. با توجه به غربالگری‌های گوگل بر روی محتواهایی که بر روی گوگل‌نیوز قرار می‌گیرد، این ترافیک می‌تواند به جامعه هدف شما کاملا نزدیک باشد.

بسیاری از بهبوددهندگان رتبه جستجو مدعی هستند که مقالاتی که در گوگل‌نیوز منتشر می‌شوند موجب افزایش اعتبار سایت ارائه دهنده مقاله در گوگل می‌شود. قرار گرفتن در صفحه‌ای مانند گوگل‌نیوز که ارائه‌کنندگان جستجو آن را به عنوان سوابق وقایع قلمداد می‌کنند تنها باعث ایجاد مزیت برای سایت شما و استحکام نتایج جستجو برای آن می‌شود.

بعد از تنظیم گوگل وبمستر تولز می‌توانید برای تغییرات زیر از مرکز انتشار گوگل استفاده کنید:

  • جزئیات سایت خبری خود را به روزرسانی کنید، برای مثال می‌توانید نام سایت را تغییر دهید و در مطالب منتشر شده¬ی خود منابع مربوط را برچسب کنید.
  • آدرس بخش‌های مختلف را به روزرسانی کنید، زمانی که ساختار سایت خود را تغییر می‌دهید یا بخش جدید به آن می¬افزایید باید آدرس‌های مربوطه را نیز به روزرسانی کنید.
  • بخش‌های مختلف سایت خود را برچسب بزنید، با توجه به محتوا برای هر بخش عنوان مجزا را انتخاب کنید.
    توصیه می‌شود هر بار که تغییری در سایت خود ایجاد می‌کنید گزارشات مرکز انتشار خبر را کنترل کنید و اگر نیاز بود بخش‌های آن را به روزرسانی کنید.

در زیر تصویری از این داشبورد نمایش داده شده است:

داشبورد گوگل نیوز

شکل زیر تصویری از ویرایش منبع خبری است:

ویرایش منبع خبری

شکل زیر مدیریت قرار دادن بخش اخبار گوگل در سایت شما را نشان می‌دهد:

بخش اخبار گوگل

گوگل نیوز

ثبت سایت در مرکز نشر اخبار گوگل

قبل از اقدام به ثبت سایت خود برای قرار گرفتن در گوگل نیوز، این موارد را بررسی کنید.

  1. مطمئن شوید که سایت شما با قوانین محتوای گوگل همخوانی داشته باشد.
  2. راهنمای تکنیکی ثبت سایت در گوگل نیوز را بررسی کنید.
  3. سایت خود را برای قرار گیری در گوگل نیوز ثبت کنید.

قوانین محتوای گوگل

قوانین محتوای گوگل نقش بسیار مهمی را در ایجاد تجربه¬ای مثبت هم برای کابران و هم برای انتشار دهندگان گوگل دارد. گوگل ممکن است در برخی موارد به نفع عموم بعضی از این موارد را نادیده بگیرد.

محتوای اصل

سایت‌هایی که در گوگل نیوز ثبت می‌شوند باید تازه و اصل باشند. مرکز انتشار محتوای گوگل تلاش می‌کند تا کاربران محتوای مستقل و اصل را به راحتی پیدا کنند. برای آشنایی با مواردی که در سئو محتوا مهم است اینجا نوشته‌ایم.

شفافیت

بازدیدکنندگان سایت برای اعتماد به شما می‌خواهند بدانند نویسنده خبر یا مقاله کیست و چه کسی آن را منتشر کرده است. به همین خاطر است که منابع خبری باید اطلاعات واضحی در مورد نویسنده، انتشارات و منتشر کننده خبر، شرکت و یا شبکه پشتیبان آن و اطلاعات تماس را فراهم کنند.

تبلیغات و محتوای تبلیغی

تبلیغات و بقیه محتوای تبلیغی در سایت شما نباید از محتوای اصلی سایتتان بیشتر شود. گوگل اجازه نمی‌دهد سایت‌ها محتوای تبلیغی را طوری جلوه دهند که انگار محتوای اصلی سایت است. تمامی محتوا باید کاملا واضح برای کابران مشخص گردد.

اطلاعات محرمانی و شخصی

گوگل اجازه‌ی انتشار محتوای شخصی و محرمانه‌ی اشخاص را نمی‌دهد (مثلا سابقه بیمه و اطلاعات مالی افراد).

محتوای دارای کپی رایت

گوگل محتوای دارای حقوق معنوی و فکری را منتشر نمی‌کند و با دقت بر گزارش‌های مطرح شده‌ی کپی رایت نظارت می‌کند. تکرار نقض حقوق معنوی افراد از جمله کپی رایت باعث خاتمه دادن به حساب کاربری می‌شود.

محتوای مشخصا جنسی

گوگل اجازه‌ی نشر محتوایی را که صریحا برای تحریک جنسی ایجاد شده است را نمی‌دهد.

محتوای ترویج دهنده خشونت

گوگل اجازه‌ی نشر محتوایی که به گونه ای باعث تحریک خشونت شود را منتشر نمی‌کند. گوگل همچنین محتوایی را که تصاویر و محتوای خشونت آمیز را صرفا برای ناراحت کردن دیگران تولید شده است را منتشر نمی‌کند.

محتوای تنفرآمیز

گوگل محتوایی که باعث ترویج آزار و اذیت و یا خشونت، بر اساس قومیت، مذهب، ناتوانی، جنسیت و گرایش‌های جنسی، علیه اشخاص و گروه‌های دیگر می‌شود را به آن اجازه‌ی انتشار نمی‌دهد.

نصیحت های پزشکی

گوگل به سایت‌هایی که وظیفه اصلی آن ها بازگو کردن نصحیت‌های پزشکی، تشخیص و یا درمان بیماری‌ها باشد، اجازه‌ی نشر محتوا در گوگل نیوز را نمی‌دهد.

محتوای خطرناک و غیرقانونی

گوگل به سایت‌هایی که ترویج دهنده یا تسهیل کننده‌ی فعالیت‌های خطرناک هستند (شامل آسیب رساندن به خود، اختلالات تغذیه، سوء مصرف مواد) اجازه‌ی نشر در گوگل نیوز را نمی‌دهد. گوگل همچنین اجازه نشر محتوای تهدید آمیز یا محتوای پشتیبانی کردن از سازمان‌های خشونت آمیز را نمی¬دهد.

محتوای آزاردهنده ی دیگران

گوگل همچنین اجازه‌ی انتشار محتوایی که پیام‌های اذیت کننده، زورگویی، تهدید کننده (فیزیکی یا جنسی) دارند را نمی‌دهد.

اطلاعات فریبنده

گوگل سایت‌هایی که هویت اشخاص یا سازمان‌ها را جعل کنند و مالکیت یا هدف اصلی خود را درست معرفی نکنند را در نتایج خود نشان نمی‌دهد. گوگل سایت‌ها یا اکانت‌هایی را که فعالیت‌های غیر معتبر یا هماهنگ برای گمراه کردن کاربران را انجام دهند در نتایج خود نشان نمی‌دهند. که (حداقل) شامل سایت‌ها یا اکانت‌هایی است که کشور خود را مخفی کنند و اشتباه ذکر کنند یا محتوایی را برای کاربران کشورهای دیگر نشان دهند و خود را محلی معرفی کنند می‌شود، همچنین شامل اکانت‌هایی می‌شود که اطلاعات اشتباهی در مورد ارتباطاتشان و یا استقلال تحریریه‌هایشان منتشر کنند نیز می‌شود.

اسپم و بد افزار ها

گوگل نیوز اجازه انتشار محتوای تکراری، کپی شده و غیر اصل، همچنین محتوایی با ‌غلط‌های املایی، گرامری و کاراکترهای فریبنده بسیار زیاد را نمی‌دهد. گوگل محتوایی که لینک به بد افزار‌ها، ویروس‌ها و نرم افزار‌های مخرب در خود دارند را منتشر نمی‌کند. همچنین سایت‌هایی که برای افزایش رتبه در گوگل نیوز و یا ترافیک غیر واقعی سایت دیگری از روش‌های لینک بیلدینگ غیر اصولی استفاده می‌کنند را در نتایج گوگل نیوز نمایش نمی‌دهد.

راهنمای تکنیکی ثبت سایت در گوگل نیوز

گوگل نیوز از یک الگوریتم گوگل که کامپیوتری است، برای بررسی اتوماتیک سایت‌های خبری استفاده می‌کند. برای اطمینان از این که ربات گوگل متوجه شود کدام صفحات شما صفحه اخبار هستند، از راهنمای تکنیکی گوگل استفاده کنید.

برخی از موارد مهمی که سایت‌های خبری در موضوع¬های تکنیکی با آن مواجه خواهند شد:

  • URL¬های مقالات: مطمئن شوید آدرس URL مقالاتتان اختصاصی و ماندگار باشند.
  • لینک¬های مقالات: زمانی که خزنده ی گوگل سایت شما را بررسی می‌کند، به دنبال لینک‌های HTML که حداقل 2، 3 کلمه در آن باشد می‌گردند. ربات گوگل نمی‌تواند لینک‌های جاوا اسکریپتی، گرافیکی و یا لینک‌های درون فریم‌ها را پردازش کند.
  • نوع مقاله: ربات گوگل نمی‌تواند محتوای PDF¬ ها و انواع فرمت‌های غیر HTML را پردازش کند.
  • Robots.txt یا متا تگ‌ها: برای قرار گرفتن در گوگل نیوز، ربات گوگل باید بتواند صفحه شما را پیمایش، سپس ایندکس کند، دسترسی ربات‌های گوگل به سایتتان را با فایل Robots.txt و یا متا تگ‌ها محدود نکنید.
  • اطلاعات بیشتر در مورد ایندکسینگ و پیمایش سایت توسط ربات‌ها:

https://support.google.com/news/publisher/answer/93977

  • محتوای چند رسانه‌ای: گوگل نمی تواند فایل‌های ویدئویی و چند رسانه‌ای را پردازش کند، اما می‌تواند متون کنار آنها را بفهمد.

راهنمای محتوای گوگل برای ثبت در گوگل نیوز

پیش نیاز‌های تکنیکی سایت برای ثبت در گوگل نیوز، این پیش نیازها به دو بخش تقسیم می شوند:

  • پیش‌ نیازهای ساختار سایت
    • صفحات دائمی بخش اخبار
    • محتوای در دسترس
    • زبان و encoding
    • دامنه‌های متفاوت
  • پیش‌نیازهای صفحه اخبار
    • URLهای مقالات
    • راهنمای چیدمان صفحه
    • فراهم کردن محتوای با کیفیت‌تر

صفحات دائمی بخش اخبار

به دلیل این که گوگل نمی‌تواند آدرس صفحات متغیر اخبار را تشخیص دهد اگر آدرس صفحه اخبار شما به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا حتی فصلی تغییر کند، صفحه سایت شما در گوگل نیوز جای نمی‌گیرد. این صفحات مانع ربات‌های گوگل برای پیمایش محتوای جدید شما می‌شوند. ربات‌های گوگل در زمانی می‌توانند بهترین پیمایش خود را انجام دهند که آدرس صفحه اخبار تغییر نکند. اگر آدرس صفحه اخبار شما بعد از ثبت کردن در گوگل نیوز تغییر کرد از طریق مرکز انتشاردهندگان گوگل نیوز، آدرس جدید صفحه اصلی اخبار خود را به گوگل اعلام کنید.

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/4581375

ربات گوگل نیوز به راحتی می‌تواند لینک¬های HTML را پیمایش کند، اما نمی‌تواند لینک‌های تصویری و یا جاوا اسکریپتی را پیمایش کند. اطمینان پیدا کنید که مقالات شما در بخش اخبار سایتتان فقط لینک های HTML داشته باشند.

علاوه بر این موارد، اطمینان پیدا کنید متن لینکی که به مقاله‌ی خبری شما اشاره دارد با عنوان شما در صفحه‌ی خبر یکی باشد. اگر نمی‌توانید این نکات را در سایت خود رعایت کنید، روش پیمایش از سایت مپ نیز می‌تواند به شما کمک کند. برای این کار باید با تیم گوگل در تماس باشید. برای اینکه بدانید سایت مپ چیست؟ این مطلب را بخوانید.

https://support.google.com/news/publisher/contact/news_default

محتوای در دسترس

برای قرارگیری در گوگل نیوز ربات گوگل باید بتواند به محتوای شما دسترسی داشته باشد. مطمئن شوید صفحاتی که اخبار شما در آن قرار دارند از طریق فایل‌های robots.txt، متاتگ و یا headerها، برای ربات اخبار گوگل محدودیت ایجاد نکرده باشند. اخبار گوگل هم از همان رباتی که گوگل محتوای سایت را برای وب پیمایش می‌کند (ربات user-agent) استفاده می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محدود کردن دسترسی‌های ربات‌های گوگل به سایت به لینک زیر مراجعه کنید.

https://support.google.com/news/publisher/answer/93977

زبان و encoding

دانستن این نکات در مورد زبان و encoding سایت دارای اهمیت است.

زبان

اخبار گوگل مقالاتی را که بیش از یک زبان در متن آن وجود داشته باشد را در نتایج خود نشان نمی‌دهد. سیستم گوگل برای پیمایش چنین صفحاتی ممکن است با مشکل مواجه شود.

Encoding

برای کسب بهترین نتیجه، از فرمت UTF-8 برای encode کردن صفحات خود استفاده کنید. اطلاعات بیشتر در مورد encoding را در سایت www.w3.org مطالعه نمایید.

دامنه‌های متفاوت

گوگل نمی‌تواند مقاله‌هایی را که در دامنه‌های دیگری منتشر کرده‌اید را پیمایش کند. مثلا اگر سایت خبری example بر روی دامنه‌ی www.example.com باشد، مقاله‌های آن هم باید در همین دامنه منتشر شوند. هر مقاله‌ای از این سایت خبری که در یک دامنه دیگر مثلا www.differentdomain.com باشد در نتایج گوگل نیوز نشان داده نمی‌شود.

با این وجود گوگل نیوز خبرهایی که برروی ساب دامین (subdomain) یا ساب دایرکتوری (subdirectory) ها منتشر شده باشند و لینک آن‌ها در صفحه خبری سایت باشد را در نتایج خود نشان می‌دهد. اطمینان پیدا کنید لینک‌هایی که در صفحه خبری خود برای ثبت در گوگل نیوز قرار می‌دهید محتوایی باشند که قصد دارید در گوگل نیوز نمایش داده شود.

علاوه بر این موارد، ربات‌های گوگل تنها ریدایرکت‌هایی را پیمایش می‌کنند که آن را به گوگل معرفی کرده باشید. اگر می‌خواهید بخش جدید را به گوگل نیوز اعلام کنید می‌توانید درخواست خود از طریق بخش Update our record of your section به گوگل اعلام کنید.

https://support.google.com/news/publishe-center/answer/2481312?visit_id=637031666533971972-3968838451&ref_topic=2481296&rd=1

آدرس URL مقالات

برای تایید درخواست ثبت سایت در گوگل نیوز، URLهای مقالات شما باید این نکات را رعایت کرده باشند.

اختصاصی باشند: هر صفحه‌ی شما که قرار است محتوای کامل خبر شما را نشان دهد باید آدرس URl اختصاصی خود را داشته باشد، گوگل نمی‌تواند سایت‌هایی را که برای چند مقاله خود فقط یک صفحه دارند، و یا سایتی که به هر مقاله خود لینک نداده باشد، برای ثبت در گوگل نیوز تایید کند.

دائمی باشد: برای مثال، اگر هر روز در یک صفحه خاص مثل www.yoursite.com/news1.html، اخبار و داستان‌های جدیدی می‌نویسید، گوگل نمی‌تواند آن را بررسی کند و در گوگل نیوز انتشار دهد. برای اطمینان از عملکرد لینک‌های مقالات، هر مقاله‌ای که منتشر می‌کنید باید یک آدرس URL اختصاصی داشته باشد، همچنین این URL باید دائمی باشد.

علاوه بر این موارد، مقالاتی که قبلا با استفاده از یک URL خاص منتشر شده اند را با یک URL جدید منتشر نکنید. مثلا اگر خبر شما با آدرس yoursite.com/news1.html منتشر شده است، آن را مجددا با آدرس yoursite.com/news2.html منتشر نکنید. اگر به خاطر سیستم مدیریت محتوای سایت شما آدرس های سایت تغییر کردند، الگوی تغییر آدرس‌های سایت را به گوگل اطلاع دهید.

https://support.google.com/news/publisher/contact/news_default

راهنمای ساختار صفحات

برای اطمینان از این که گوگل فقط صفحات اخبار شما را پیمایش کند، اخبار گوگل چندین پیش نیاز برای این صفحات در نظر گرفته است. اطمینان پیدا کنید که راهنمای تکنیکی گوگل نیوز را مطالعه کرده باشید و همچنین این موارد را نیز بررسی کنید.

  • آدرس URLهای سایتتان اختصاصی و دائمی باشند.
  • عناوین و زمان انتشار مقالاتتان برای ربات‌های گوگل به راحتی قابل تشخیص باشد.
  • صفحه ی مقالاتتان از فرمت HTML استفاده کند و محتوای سایتتان از درون فایل‌های جاوا اسکریپت خوانده نشود.

فراهم کردن محتوای با کیفیت بهتر

https://webmasters.googleblog.com/2017/10/enabling-more-high-quality-content.html

یکی از نکاتی که برای ربات گوگل حائز اهمیت است، cloaking یا همان نشان دادن یک محتوا به کاربر و محتوایی دیگر به ربات گوگل است، اسپمرها معمولا سعی می‌کنند به ربات گوگل یک محتوا نشان دهند و در محتوایی که کاربر می‌بیند مثلا تبلیغ یک کالا را درج کنند. این مساله‌ی طعمه گذاری و تغییر دادن محتوا برای کاربران اذیت کننده است چون آنها را از آنچه به دنبال آن بودند دور می‌کند. سایت‌های ثبت نامی که محتوا را بعد از ثبت نام نشان می‌دهند شدیدا توصیه می‌شود که از structured data (https://developers.google.com/search/docs/data-types/paywalled-content)
در صفحات خود استفاده کنند چرا که بدون آن، اشتراک در سایت می¬تواند به منزله‌ی cloaking باشد و صفحه آن از نتایج جستجو حذف شوند.

اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع را در این لینک بخوانید

https://webmasters.googleblog.com/2017/10/enabling-more-high-quality-content.html

با وجود آن که ضرورتی ندارد اما می‌توانید سایت مپ گوگل نیوز را نیز به گوگل (از طریق سرچ کنسول و بعد از تایید سایت) معرفی کنید.

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/74288?visit_id=637031020388121245-1707866052&rd=1

درخواست ثبت سایت در گوگل نیوز

اگر وبسایت شما از قوانین محتوای گوگل، راهنمای ایندکس شدن اخبار و راهنمای وبمستر پیروی می‌کند، با انجام مراحل زیر سایت خود را در مرکز اخبار گوگل ثبت کنید.

چطور سایتتان را در گوگل نیوز به ثبت برسانید؟

برای ثبت سایت در گوگل نیوز، این اقدامات را انجام دهید

  1. مرکز انتشارات گوگل نیوز را باز کنید
  2. از سرچ کنسول برای تایید مالکیت سایتتان استفاده کنید
  3. روی گزینه ی Request inclusion in news index کلیک کنید
  4. اطلاعات وبسایت خود (که شامل بخش اخبار، آدرس و لیبل می باشد) را وارد کنید
  5. روی گزینه Submit کلیک کنید

بعد از ثبت درخواستتان برای نمایش در گوگل نیوز، عبارت “Inclusion request submitted” نشان داده می شود و سایت شما طی مدت ۱ الی ۳ هفته توسط تیم گوگل جهت تایید، بررسی خواهد شد. صاحبان وبسایت‌ها می‌توانند مرکز انتشارات گوگل نیوز را برای اطلاع از درخواستشان بررسی کنند.

اگر وبسایت شما تایید شود گزینه‌ی “Included” زیر News نشان داده می‌شود. اگر درخواست شما مورد قبول واقع نشود گزینه‌ی “Review complete: Site rejected” نمایش داده خواهد شد.

گوگل اطلاعات دقیقی مبنی بر تائید یا عدم تائید سایت شما را در اختیارتان قرار نمی‌دهد، شما می‌توانید از فاروم راهنمای انتشارات گوگل برای دریافت راهنمایی از بقیه‌ی انتشاردهندگان استفاده کنید. شما می‌توانید درخواست خود را بعد از ۶۰ روز دوباره ارسال کنید.

منبع:

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/40787?hl=en

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/2481358

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/24813

https://support.google.com/news/producer/answer/6204050

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *