keyword dificulty analysis tool

10 شاخص برای بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو

10 شاخص برای بدست آوردن میزان رقابتی

یکی از موضوعات بسیار مهم که بایستی ما سئوکاران به آن توجه ویژه داشته باشیم، بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو است؛ انتخاب اشتباه کلمه کلیدی تمام زحمات مان را هدر می دهد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم کلماتی را انتخاب کنیم که رقابت خوبی داشته باشند منظور از رقابت خوب الزاما کلمات پر رقابت نیست بلکه کلماتی که رقابت در آن ها به اندازه ای باشد که ارزش کار کردن و صرف وقت و هزینه را داشته باشند.

آن چیزی که ما فکر می کنیم درست است با چیزی که واقعیت دارد؛ متفاوت است. همانطور که این اصل در خیلی از موارد مختلف صدق میکند، در رابطه با تشخیص میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو نیز صادق است. یعنی چی؟ ممکن است ما فکر کنیم کلمه کلیدی انتخابی مان در گوگل از رقابت خوبی برخوردار است اما در واقعیت چنین نباشد، برای جلوگیری از اشتباه و انتخاب مطمئن کلمه کلیدی ابزارها و شاخص های بسیاری است که به کمک ما می آیند و با استفاده از آن ها می توانیم میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو را به درستی تشخیص بدهیم. در ادامه چند نمونه از این نکات را با هم بررسی میکنیم.

1. استفاده از ابزار Keyword Planner و بررسی میزان جستجو در ماه

Keyword Planner یکی از ابزار های رایگان گوگل هست که اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار وبمسترها قرار می دهد. قبل از هر کاری کلمه کلیدی خود را در این ابزار وارد کنید و از میزان دقیق جستجوی کلمه مورد نظر خود در ماه با خبر شوید، مسلما هر چقدر میزان جستجوی یک عبارت بالاتر باشد رقابت در آن بیشتر است و رقبای قدیمی تر و بیشتری دارد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید ما درصورتی می توانیم به میزان دقیق جستجو در ماه این ابزار دسترسی پیدا کنیم که حداقل یکبار کمپین گوگل ادز در اکانت مان فعال کنیم.

Keyword Planner

2. استفاده از ابزار Kwfinder

Kwfinder یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمه کلیدی است که راهنمای وبمستران است. این سایت یک معیار بسیار کاربردی برای سنجش میزان سختی و رقابتی بودن کلمه کلیدی (Keyword SEO Difficulty) دارد که طبق جدول زیر امتیاز بندی میشود. میتوانید از آمار داده شده توسط این سایت در کنار شاخص های دیگر استفاده کنید.

Keyword Dificulty Kwfinder

 

3. بررسی تعداد index های گوگل در کلمه مورد نظر

کلمه کلیدی مورد نظر خود را در مرورگر گوگل وارد کنید طبق شکل زیر در قسمت بالای صفحه تعداد نتایج را نمایش می دهد. ما می توانیم با بررسی تعداد index های گوگل به رقابتی بودن آن کلمه پی ببریم.

Google index

 

به طور مثال برای سه کلمه ای ها زیر 500 تا نتیجه رقابت ضعیف است، بین 500 تا 2000 نتیجه رقابت متوسط و بالای 2000 نتیجه نشان دهنده رقابت سخت در آن کلمه است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید، صرفا بالا بودن تعداد نتایج کافی نیست شما باید بررسی کنید که آیا سایت هایی که در نتایج حضور دارند هم موضوع سایت شما هستند چون ممکن است در صفحات آخر نتایج سایت هایی رتبه داشته باشند که فقط یک مقاله در آن کلیدواژه دارند و روی موضوع دیگری فعالیت می کنند.

4. نگاه کردن رقبا، سایت هایی که در آن کلمات رتبه دارند.

یکی دیگر از شاخص هایی که برای تشخیص میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی می توانیم استفاده کنیم؛ بررسی قدرت رقبا است، رقبا یعنی سایت های که در حال حاضر صفحه اول و گاها صفحه دوم گوگل را به خود اختصاص داده اند.

رقبا را از نظرعمر تاسیس رقبا، محتوا، سئوی داخلی و بک لینک زیر نظر می گیریم.

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که بررسی کنیم در آن کلمه چقدر رقبای قدیمی وجود دارد؟ همانطور که می دانید سایت های پیشکسوت همیشه شانس بیشتری برای رسیدن به صدر اول گوگل را دارند.

حال بررسی کنیم رقیب از آن کلیدواژه چقدر در سایت خود استفاده کرده است؟ چقدر محتوا دارد؟ و کیفیت محتوای آنها چه اندازه است.

همچنین بررسی کنبید رقبا چقدر اصول پایه سئو و On page را رعایت کرده اند؟

می توان گفت مهمترین شاخص برای بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو بررسی بک لینک های رقبا است. در نظر داشته باشید ممکن است تعداد سرچ در ماه یک کلید واژه کم باشد اما سایت هایی که در صفحه اول هستند دارای بک لینک های قدرتمند باشند، این موضوع نشان می دهد که کلمه مورد نظر از رقابت بالایی برخوردار است.

برای بررسی وضعیت بک لینک های رقبا می توانیم از ابزار هایی مثل hrefs.com و open site explorer و … استفاده کنیم.

طبیعتا، با بررسی این موارد شما متوجه می شوید کار چقدر جدی است و سختی کلید واژه مورد نظر چقدر است!

5. آیا در کلمه مورد نظر ویکی پدیا در SERP دارای رتبه است؟

اگر کلمه ای را جستجو کردید و ویکی پدیا رتبه اول را داشت می توانید مطمئن باشید که آن کلمه پر رقابت و سخت نیست.

یا در کلمه مورد نظر ویکی پدیا در SERP

6. در صورت فعال بودن تبلیغات ادز یعنی آن کلمه بازار خوبی دارد و جذاب است.

اکثر وب مستر ها از کلماتی برای تبلیغات گوگل استفاده می کنند که سرچ بالایی داشته و از رقابت خوبی برخوردار باشند تا ارزش صرف هزینه را داشته باشند، پس این نکته می تواند یکی از شاخص های تشخیص رقابتی بودن یک کلمه باشد؛ وقتی در کلمه سرچ شده تبلیغات ادز فعال بود یعنی کلیدواژه موردنظر جزو کلمات پرسرچ آن حوزه است و رقبا به آن کلیدواژه توجه ویژه دارند.

7. استفاده از Keyword Dificulty سایت Moz.com

اگر کمی در مباحث مربوط به سئو مهارت داشته باشید محال است اسم سایت MOZ را نشنیده باشید. همانطور که از نام Keyword Dificulty مشخص است، در این قسمت می توانیم میزان سختی کلیدواژه مورد نظر خود را ببینیم. هر چقدر عدد بالاتری داشته باشد؛ تلاش بیشتری برای رتبه گرفتن در آن کلیدواژه لازم است. سایت MOZ مقدار این عدد را از تحلیل رقبا در صفحات اول گوگل به دست آورده است.

Keyword Dificulty MOZ

8. بررسی تعداد نتایجی که این کلید واژه را در عنوان خود دارند.

عبارت Intitle:keyword را در گوگل سرچ کنید، نتایجی را نمایش می دهد که از این کلیدواژه در عنوان خود استفاده کرده اند. مسلما هر چقدر تعداد این نتایج بیشتر باشد کلمه مورد نظر رقابت بیشتری دارد و کسب رتبه در آن به تلاش بیشتری نیاز دارد. ضمنا توجه داشته باشید این رقبا می توانند رقبای جدی تر شما در سئوی کلمه موردنظر باشند.

9. بررسی تعداد نتایجی که کلمه کلیدی را در انکرتکست دارند.

انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند. با استفاده از inanchor:keyword از گوگل می‌خواهید صفحاتی که کلمه کلیدی مورد نظر را در انکر تکست خود دارند را پیدا کند. هر چقدر تعداد نتایج بیشتر باشد سختی کلمه کلیدی هم بیشتر است.

به انتهای لیست ده شاخص برای بدست آوردن میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در سئو رسیدیم امیدوارم نکات کاربردی باشند و مورد استفاده قرار بگیرند. فقط این دو نکته مهم را هم در نظر داشته باشید همیشه برای بررسی سختی کلمه تنها به یک شاخص بسنده نکنید و از چند فاکتور مختلف استفاده کنید و بعد تصمیم گیری کنید. نکته دوم هم این است که وقتی به صفحه اول و رتبه اول رسیدید؛ فکر نکنید کار تمام شده، رقبا بیکار نمی مانند با رسیدن شما به رتبه اول سایت های دیگر یک رتبه نزول کرده اند آن ها تمام تلاش خود را می کنند تا به جایگاه خودشان برگردند پس شما هم برای حفظ رتبه ای که بدست آورده اید به تلاش خود ادامه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *