نقش Storytelling در سئو

نقش داستان سرایی یا Storytelling در سئو

به طور کلی شیوه داستان‌گویی در بیان هر موضوعی می‌تواند بسیار قدرتمند باشه چون معمولا داستان‌ها برای مخاطب جذاب هستند و مردم تمایل دارند تا آنها را دنبال کنند و اگر برای آنها جذاب باشد، حتی خودشان به صورت خودجوش به دنبال موضوع مطرح شده می‌روند.

Storytelling چیست؟

Storytelling به معنای بیان کردن یک موضوع در قالب داستان است و یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود. بیان یک موضوع در مبحث تبلیغات و مارکتینگ به صورت داستان معمولا باعث موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود. چراکه این شیوه باعث جلب توجه و ماندگاری در ذهن مخاطب می‌شود.

توجه داشته باشید که حتی استارتاپ‌ها زمانی که قصد دارند ایده خود را برای سرمایه گذاران معرفی کنند و یا ایده خود را به مردم بشناسانند، از تکنیک داستان سرایی استفاده می‌کنند و در این قالب مطرح کنند که چه ایده ای دارند و اصلا این ایده چگونه شکل گرفته و قرار است چه نیازی را از مردم مرتفع کند.

به طور کلی شیوه داستان‌گویی در بیان هر موضوعی می‌تواند بسیار قدرتمند باشه چون معمولا داستان‌ها برای مخاطب جذاب هستند و مردم تمایل دارند تا آنها را دنبال کنند و اگر برای آنها جذاب باشد، حتی خودشان به صورت خودجوش به دنبال موضوع مطرح شده می‌روند.

در واقع به این دلیل هست که افراد در یک سطح دیگر، یعنی سطح احساسات درگیر موضوع می‌شوند. حال این داستان می‌تواند داستان برند باشد، داستان افرادی باشد که در آن سازمان مشغول به کارند، در مورد مشتریان و سبک زندگی آن کسب و کار باشد، در مورد اهداف، چشم انداز و دستاوردهای برند باشند، بخش درباره ما سایت باشد یا حتی در پست‌های منتشر شده در یک سایت باشد. همه این موارد جزئی از داستان برند هستند که مجموعه این موارد باعث می‌شود یک برند در ذهن مخاطب بماند و تمایل داشته باشد آن را دنبال کند.

نقش Storytelling در سئو

Storytelling در زمینه بازاریابی بسیار گسترده است و برای بیانش از روش‌ها و در زمان‌های خاصی استفاده می‌شود، اما در این مبحث ما قصد داریم بدانیم که این شیوه بیان موضوعات چه تاثیری بر seo دارد.

در مبحث سئو، در بیشتر مواقع توجه بیش از اندازه به بهینه سازی از نظر فنی و کلمات کلیدی باعث می‌شود از مساله مهمی به نام storytelling غافل بمانیم.

هدف بعدی ما از Storytelling سئو هست که جنبه فنی کار است و باز می‌گردد به بک لینک ها و کلمات کلیدی و سوشال سیگنال و … . اما این‌ها چیزی نیست که خواننده دنبال آن باشد، این‌ها در واقع ابزارهایی هستند که ما از آنها استفاده می‌کنیم تا موتورهای جستجو ما را راحت تر پیدا کنند.

در واقع سئو با قرار دادن ما در نتایج در وهله اول کمک می‌کند که ما نظر کاربران را جلب کنیم و وقتی این کار انجام شد حالا با باید کاربر را در سایت نگه داریم و حفظش کنیم، که اگر اینجا تصویر خوبی از خود به جا بگذاریم در مراجعات بعدی هم سایت ما را انتخاب می‌کند.

چرا storytelling برای سئو خوب است؟

شیوه storytelling در بحث سئو، خواننده را به خواندن پست ترغیب می‌کند و تهیه یک پستی که خواننده به آن علاقه داشته باشه دقیقا همان چیزیست که گوگل از ما می‌خواهد. بنابراین اگر پست شما برای خواننده ترغیب کننده باشد باعث می‌شود، مردم درگیری بیشتری با آن داشته باشند و برای مطلب کامنت بگذارند و یا در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

در واقع strorytelling منظر احساسی و انسانی هست و SEO منظر فنی قضیه است که تحت تاثیر الگوریتم‌ها قرار دارد و داستان سرایی می‌تواند مثل یک پل باشد که، گپ بین “چیزی که مردم می‌خواهند ببینند” و “چیزی که موتورهای جستجو” می‌خواهند ببینند پر می‌کند.

شما با پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا سایت یا تبلیغات خود تصویری از برند خود در ذهن مخاطب می‌سازید و مخاطبان به مرور نام تجاری شما را می‌شناسند. بنابراین اگر شما تصویر خوبی از خود و نام برندتان در ذهن مخاطب ساخته باشید در مراجعات بعدی هم احتمال اینکه روی سایت شما کلیک کنند خیلی بالا هست.

داستان برند یا brandstory

هدف اصلی ما از Storytelling باید Brand storyباشد. با داستان گویی به یادماندنی و جذاب نام تجاری خود را در ذهن مشتری‌ها ثبت می‌کنید و این موضوع برای برندسازی شما بسیار مفید است. ایجاد یک خاطره خوب از برند باعث ایجاد حس اعتماد و وفاداری به برند می‌شود.

Storytelling باعث بهبود چه فاکتورهایی می‌شود؟

CTR: با اینکه اغلب افراد روی نتایج اول کلیک می‌کنند، اما تنها چیزی که باعث می‌شود آنها روی نتیجه دیگری غیر از نتیجه اول کلیک کنند این است که یک برند را بشناسند و به آن تعلق خاطر داشته باشند. بنابراین در این شرایط اگر برند موردعلاقه آنها لینک 4 یا 3 هم باشد روی آن کلیک می‌کند. مردم این تصمیم رو معمولا بر اساسا تجربیات قبلی خوشون با برند شما می‌گیرند. بنابراین نرخ کلیک بهبود میابد.

User engagement: همانطور که گفتیم Storytelling باعث می‌شود که خواننده‌ها با محتوا و سایت شما درگیر شوند و اگر شما یه مطلب رو در سایتتون نوشته باشید که هرجای دیگر هم می‌توانند بخوانند، بنابراین خیلی راحت سایت شما رو می‌بندند و به سایت دیگر می‌روند اما در عوض اگر به این شیوه نوشته شود مخاطبین جذب شده و این مساله زمان حضور کاربر در سایت یا همان time on site را افزایش داده و از طرفی هم bounce rate را کاهش می‌دهد.

Building backlink: از دید موتورهای جستجو، لینک‌های خارجی مهر تاییدی هست که محتوای شما خوب است. اگر شما داستانی داشته باشید برای گفتن به این معنی هست که یک مطلب دست اول برای گفتن دارید. مردم و بلاگرها محتوای شما را مطالعه کرده و جذب می‌شوند و اعتماد می‌کنند، چون شما آنها را در یک سطح احساسی با خود درگیر کرده اید. بنابراین به احتمال زیاد افراد به صورت خود جوش به شما لینک می‌دهند.

Social signal: از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی یک ابزار مهم در مبحث مارکتینگ تلقی می‌شوند، همه چیز به سئو ختم نمی‌شود. محتوای داستانی با کیفیت در سوشال مدیاها به اشتراک گذاشته می‌شود و لایک و کامنت دریافت می‌کند. البته که این به معنای افزایش رتبه در نتایج جستجو نیست. بلکه به این معنی هست که هر چه این محتوا اشتراک گذاری شوند، برند اورنس یا همان آگاهی از برند بیشتر می‌شود و در نتیجه به صورت غیرمستقیم و از طریق تاثیر کلی که در مارکتینگ دارد به شما کمک می‌کند.

بنابراین از این تکنیک در ابعاد مختلف بیزنس خود می‌توانید استفاده کنید.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که درحالی که متن را به صورت داستان سرایی می‌نویسید اما همچنان باید با استفاده از تیترهای جذاب، استفاده از زیرتیترها و به کار بردن کلمات موردنظر در متن آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. در واقع این کار کمک می‌کند که محتوای شما راحت‌تر در نتایج رتبه بگیرد.

در درجه اول برای مشتری بنویسید و در درجه دوم برای سئو

درباره اهمیت سئو و تعریف سئو همه ما می‌دانیم. اما مهم این است که در درجه اول مطلب را برای مخاطب بنویسیم. مردم محتواها را مطالعه می‌کند که اطلاعاتی به آنها اضافه و نیازشان مرتفع شود، اما اگر مطلبی ببینند که نیازشان را مرتفع نمی‌کند به راحتی از صفحه بیرون رفته و یا اصلا روی آن کلیک نمی‌کنند. بنابراین همیشه مشتریان را در درجه اول قرار بدید و بعد از آن محتوا را برای سئو بهینه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *