راهنمای تحلیل رقبا Competitor Analyze
یکی از مهمترین فعالیتهای روند سئوی هر وب سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژیهای کلی سئوی سایتتان کمک کند. با تحلیل رقبا و نظارت مداوم بر آنها میتوانید الگوهای رفتاری آنها را پیشبینی کنید و با تغییر استراتژی رقابتی خود، یک قدم جلوتر از آنها باشید. به این فرآیند، تحلیل رقبا میگویند.
یکی از مهم ترین مراحل سئو بررسی و تحلیل رفتار سایتهای رقیب است به خصوص سایتهایی که در کلمه کلیدی مورد نظر ما رتبههای بالای گوگل را دارند.
چگونه تحلیل رقبا را انجام دهیم؟
1- رقبای خود را پیدا کنید:
راههای زیادی برای پیدا کردن رقیبهای تجاری وجود دارد اما گوگل و آمازون مهم ترین سایتها برای انجام تحقیق رقبا هستند. از جستجو کردن نام تجاری خود شروع کنید، سپس به دنبال سرچ ایده محصول خود بروید. از کلید واژههای متنوع استفاده کنید تا چند کسب و کار مشابه پیدا کنید. پس از پیدا کردن رقبای خود، شبکههای اجتماعی فعال آنها را پیدا کنید. رتبه ی الکسای رقبای خود را حتما چک کنید.
نکته: در این بررسی دقت داشته باشید که فیلتر شکن غیر فعال بوده و بهتر است از private window استفاده نمایید.
یکی دیگر از روشهای پیدا کردن رقبا استفاده از گوگل وب مستر است، با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای سایت شما آورده پیدا کنید و این کلمات را در گوگل جستجو کنید تا ببینید چه سایتهای دیگری در نتایج جستجو آمدهاند.
با استفاده از سایتهای الکسا و Similarweb نیز میتوانید رقبای خود را شناسایی و دسته بندی کنید.
از طریق سایتهای Keyword spy، Hoovers، Ahrefsاطلاعات تکمیلی مفیدی برای تحلیل رقبا جمعآوری خواهید کرد. در این مرحله هدف شما باید پیدا کردن رقبا و به دست آوردن دیدگاهی کلی از رقبا باشد.
برای تسلط به یک تحلیل دقیق از رقبا لیست آنها را در یک اکسل گردآوری کنید تا پارامترهای مقایسه هر رقیب به صورت جداگانه ارزیابی و بررسی شود.
2- رقبای خود را دستهبندی کنید:
شما باید برای شناسنایی رقبای سایت اقدام کنید. در این صورت، قادر خواهید بود تا از نقاط قوت و ضعف رقیب خود اگاه شده و از چشمانداز آنها، بیشتر باخبر شوید. شناسایی، درک و نظارت بر رقبا، موجب میشود که هرگز نگران وجود آنها نباشید. این فرآیند «جمعآوری اطلاعات رقابتی» نام دارد.
در بررسی این مرحله جدول زیر را تکمیل نموده، ذخیره کنید:
برای اینکه بتوانیم رتبه آنها را بدست بیاوریم باید از موقعیت سایت، محتوا و جاهایی که از آن لینک گرفته اند با خبر باشیم و همان مراحل را دنبال کنیم تا به جایگاه آنها برسیم. برای این کار میتوان از ابزارهایی مانند SEMrush ،Alexa ،Ahrefs یا Similarweb استفاده کنید.
با استفاده از ابزارهای ذکر شده موقعیت خود در کلمات کلیدی اصلی را شناسایی کنید و در نهایت بر اساس تعداد کلمات کلیدی مشترک با رقبا، اصلی ترین رقبای خود را بدست آورید.
تحلیل رقبا از سه جنبه انجام میشود که عبارتند از:
- رقبای ما از چه کلمات کلیدی ورودی میگیرند.
- رقبای ما از چه سایتهایی لینک ورودی دارند.
- رقبای ما چه امکانات و پیشنهاداتی دارند که ما هم میتوانیم در سایت خود داشته باشیم.
رقبا از چه کلمات کلیدی ورودی میگیرند
در مورد نحوه انتخاب کلمات کلیدی و اهمیت آن در مطالب دیگر توضیح داده شده است. کلمات کلیدی که ما میتوانیم برای سایت خود از طریق آنها ورودی بگیریم نامحدود هستند. بنابراین همواره با تحلیل رقبا و جنبههایی که آنها از طریق آن ورودی میگیرند میتوانیم کلمات کلیدی جدیدی را به لیست کلمات کلیدی هدف سایت خود اضافه کنیم.
ما از طریق رصد کردن کلمات کلیدی که به سایت رقبای ما ورودی میدهند، از طریق سایت الکسا، Keywordtool.io،KWFinder ،ahrefs و Ubersuggest میتوانیم کلمات کلیدی آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم.
رقبا از چه طریقی لینک میگیرند
یکی از مهمترین بخشهای آنالیز سئو سایت رقبا، فهمیدن مکانهایی است که آنها دارای بک لینک از آنجا هستند. شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات به ارتقا کیفیت بک لینکهای سایت خود بپردازید.
قرار دادن بک لینک در سایتهایی که رقبای شما نیز از آنجا لینک گرفته اند، میتواند راهکار خوبی برای لینک سازی باشد. دقت داشته باشید که این کار بدون استفاده از ابزارها تقریبا غیر ممکن است.
بک لینکهای رقیب توسط ابزارهای زیادی شناسایی و تجزیه و تحلیل میشوند. سعی کنید یک الگو یا روش کار برای تجزیه و تحلیل میزان بک لینکهای رقیب، انکرتکستها و همینطور بهترین منابع بک لینک سازی و مقدار لینکهای فالو و نوفالو و همینطور منابع خرید رپورتاژ را گردآوری کنید. برای بررسی وضعیت بک لینکهای سایتهای رقیب میتوان از سایتهای alexa ،ahrefs و Moz استفاده کرد که از قوی ترین ابزارهای موجود هستند.
به طور کلی در بررسی سایتهای رقیب باید نکات زیر رعایت شود:
- رتبه الکسای آنها در طول زمان مورد بررسی قرار بگیرد.
- خدمات و آفرهای جدیدی که در سایت برای کاربرانشان قرار داده اند مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم همان امکانات به سایت اضافه شود که میتواند شامل بخشهایی مثل انجمن، گالری تصاویر و ویدئو و… باشد.
- مقالات سایت بررسی شود که روی چه کلمات کلیدی و تیترهایی ورودی بیشتری دارند و برای همان کلمات در سایت خود مقاله ایجاد کنیم.
- وضعیت بک لینکهای رقیب چک شود و منابع ساخت لینک کنترل شود تا بتوان از همان منابع لینک گرفت.
نکته: با کپی برداری و گرفتن ایده از امکانات مثبت سایتهای رقیب که رتبههای بالای گوگل را در دست دارند میتوان در زمان کوتاهی به آنها نزدیک شد و حتی جای آنها را گرفت.
رقبای ما چه امکاناتی دارند که ما نداریم
در بسیاری از مواقع ممکن است رقبای سایت مورد نظر امکاناتی داشته باشند که به واسطه آن امکانات میتوانند ورودی بهتری از گوگل دریافت کنند و یا کاربران اطمینان بیشتری به آنها میکنند. به عنوان مثال سایت مرتبط با یک پزشک ممکن است امکان پرسش و پاسخ داشته باشد تا بیماران از طریق آن سوالات خود را از پزشک بپرسند و همین سوالات چون بین افراد مختلف مشترک است و در گوگل نیز جستجو میشود میتواند ورودی سایت را افزایش دهد. بنابراین اضافه شدن این امکان به سایتی که ما بر روی آن کار میکنیم میتواند کمک بسیار زیادی به رشد آن بکند.
همچنین از نظر محتوا نیز این موضوع صادق است، به عنوان مثال یک آموزشگاه زبان به افرادی که ثبت نام می کنند، امتیاز خاصی میدهد و بر روی مزیت خاصی تاکید دارد که ما هم اگر آن را داشته باشیم میتوانیم افراد بیشتری را به آموزشگاه خودمان جذب کنیم.
بررسی محتوای رقیب
بررسی سئو محتوای رقبا یکی دیگر از مراحل آنالیز رقیب است. محتوایی که رتبه میگیرد چند شاخصه اصلی دارد، مقدار کلمات زیاد (طول محتوای کافی)، کیفیت، نگارش زیبا و روان، کلید واژه دنباله دار و مرتبط معنایی و همینطور تجربه کاربری خوب. برای بررسی این موارد باید به سایت رقیب رفته و پر بازدیدترین مقالات آنها را مطالعه کرد، نکاتی که از 20 مقاله برتر آنها بدست آورده اید را شناسایی کرده و روی برخی مقالههای خود پیاده کنید.
ابزارهای بررسی رقبا
ابزار SimilarWeb به شما کمک میکند تا ترافیک سایتهای رقیب، کلیدواژههای اصلی، رتبه سایت و دیگر اطلاعات را تحلیل کنید. امکان مشاهده سایتهای مشابه ویژگی منحصربهفرد این ابزار است. تحلیل رقبا به شما میآموزد که با چه کلیدواژههایی و با چه کمپینهایی در برابر رقبایتان پیروزی کسب کنید. روش کار با Similarweb بدین صورت است که بعد از تعیین رقیب، ترافیک سایت شما و سایت رقیب مقایسه میشود و سایر اطلاعات نیز به صورت مقایسهای در قالب گزارش در اختیار شما قرار میگیرد. خدمات Similarweb تا حد زیادی شبیه به سایت الکسا است.
ابزار Ubersuggest این ابزار یکی دیگر از ملزومات بررسی کلمات کلیدی رقبا است. برای استفاده کافی است که لینک رقیب مورد نظر خود را داخل سایت کپی کنید، سپس میتوانید تمام کلمات کلیدی پر بازدید و همچنین صفحات با بیشترین ترافیک سایت را مشاهده کنید. کلمات پر بازدید را انتخاب کنید و در لیست کلمات کلیدی هدف خود قرار دهید.
ابزار ahrefs از رباتها و ایندکسهای متعلق به خودش برای تحلیل وب سایتها استفاده میکند. یکی از کاربردهای مفید این ابزار بررسی کلمات کلیدی است. با استفاده از ahrefs شما به هزاران کلیدواژه دیتابیسی حاوی 3 میلیارد کلیدواژه دسترسی دارید. علاوه برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید میزان سختی و میزان ترافیک کلیدواژهها را نیز بدست آورید.
شما میتوانید برای بررسی کلمات کلیدی رقبا، لینک سایت را در ahrefs قرار دهید و تعداد کلمات کلیدی و بک لینکهایی که دارند را استخراج کنید.
ابزار semrush، گزارش کاملی از سئو سایتتان را در اختیار شما قرار میدهد. یکی از بزرگترین امتیازات استفاده از ابزارهای تحلیل سئو، «شناسایی مشکلات سایت» و برنامهریزی برای رفع آنهاست. ابزارSEMrush به شما کمک میکند تا به صورت هفتگی، ماهانه و… گزارشهایی درباره وضعیت سایت خود دریافت کنید. همچنین طرحهای مختلف این ابزار به شما کمک میکند تا تحلیل سایت خود را به دست بیاورید. با استفاده ازSEMrush، فعالیت های خود را در سوشال مدیا و شبکه های اجتماعی رصد میکنید و خودتان را با رقبایتان مقایسه میکنید. یکی از مهمترین امکانات این ابزار، بررسی کلمات کلیدی بر اساس نوع دستگاهی است که کاربران استفاده میکنند.
برای تحلیل وضعیت رقبای سایت موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- عمردامنه رقبا archive.org
- وضعیت بک لینکهای رقبا و استخراج استراتژی بک لینک سازی
- تعداد بک لینکها، نسبت تعداد لینک به تعداد دامنه
- تبلیغات پولی (نوع: رپورتاژ، بنر، لینک)
- چگونگی انتخاب انکر تکستها
- پراکندگی لینک سازی
- Top page برترین صفحات که برای سایت رقیب بیشترین ترافیک را ایجاد میکند
- بررسی authority سایت Moz
- کلمات کلیدی جدید که سایت رقیب روی آن کار میکند
- تعداد مقالات منتشر شده در ماه
- بررسی وضعیت برندسازی
- وضعیت ارتباط سایت با سایتهای دیگر حوزه کاری: بطور مثال ارتباط سایت رزرو با هتلها- ارتباط سایت علمی با دانشگاهها و… که لینک رقیب در آن سایتها درج شده باشد.
- تحلیل بخش بلاگهای سایت (در صورت وجود)
- وضعیت الکسا
موارد فوق در چک لیست گردآوری شده و میبایست برای هر پروژه تکمیل شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.