ایجاد لینکهای داخلی بین صفحات
سئولینکسازی داخلی یکی از فعالیتهای مهم سئو است که میتواند در رشد صفحات هدف تاثیر زیادی داشته باشد. لینکسازی داخلی به هدفهای زیر انجام میشود:
- ایجاد ارتباطات داخلی بین صفحات
- انتقال اعتبار Pagerank بین صفحات و تقویت آنها
لینکسازی داخلی باعث بهبود رتبه صفحات مهم سایت خواهد شد و مرحله مهمی در سئوی محتوا است. انکرتکستها در لینکهای داخلی به روباتهای گوگل این علامت را منتقل میکند که هر کدام از صفحات سایت مرتبط با چه کلمات کلیدی است.
نکته 1: همانطور که انتخاب کلمات کلیدی درست در لینکهای داخلی موثر هستند، استفاده از کلماتکلیدی نادرست میتواند باعث شود که صفحات مهم سایت به نتیجه مناسب نرسند. بنابراین کلماتکلیدی که به صفحات مناسب لینک نشده اند را باید حذف کرد.
نکته 2: قبل از شروع این مرحله از سئو، حتما باید پرونده پروژه مطالعه شود و درخت لینک پروژه تعریف شده باشد.
ورودی ها:
صفحات فرود مهم سایت / لیست کلمات کلیدی اصلی و فرعی هر کدام / رتبه فعلی هر کدام از کلمات
انجام لینکسازی داخلی برای دو مدل صفحه انجام خواهد شد:
- صفحات فرودی که از قبل در سایت وجود داشتند.
- صفحاتی که به تازگی ایجاد شده اند.
برای ایجاد لینک داخلی برای صفحات سایت اقدامات زیر باید انجام شود:
نحوه لینکسازی داخلی برای صفحات موجود
ابتدا صفحات فرود مهم سایت و کلماتکلیدی آنها شناسایی شود (از طریق بررسی پرونده پروژه و درخت صفحات سایت که بر اساس شناسایی اهداف پروژه، منوی اصلی سایت، صحبت با کارفرما و بررسی گزارشات ماهانه بدست آمده است)
برای شناسایی صفحاتی که میتوانیم از آنها به صفحات فرود مهم لینک داخلی دهیم، مراحل زیر را انجام میدهیم:
- با ورود به بخش وبلاگ شد و جستجوی کلماتکلیدی مورد نظر، مقالات مرتبط را پیدا میکنیم.
- از دستور site: استفاده و عبارت مورد نظر را جستجو میکنیم (مثلا site:mahnazmohammadi.ir به همراه کلمه کلیدی مورد نظر)
- در سرچ کنسول عبارت (یا عبارتهای) مرتبط را در قسمت query جستجو میکنیم، سپس از لیست pageها صفحاتی را که میتواند به صفحهی هدف ما مرتبط باشند را پیدا میکنیم.
سپس شروع به ایجاد لینک داخلی میکنیم. در هنگام ایجاد لینک داخلی باید به نکات زیر توجه کنید:
- فهرست کلماتکلیدی مهم هر صفحه را از طریق درخت لینک یا فهرست کلماتکلیدی که در سرچ کنسول از آنها ورودی میگیرد را بدست میآوریم و انکرتکست لینکها را بر همان اساس ایجاد میکنیم.
- انکرتکستها برای هر صفحه باید به صورت متوازن و طبیعی استفاده شوند. میتوانیم هم از انکرتکست دقیق و هم از کلمات کلیدی فرعی به عنوان انکرتکست استفاده کنیم. انکرتکستهای طولانیتر به گوگل سیگنالهای دقیقتری میدهند.
- ممکن است گاهی مواقع صفحات محصول یا مقاله با صفحات خدمات یا گروه محصول همنوعخواری داشته باشد. بهتر است در این مواقع از کلمهکلیدی اصلی صفحات سرویس یا گروه محصول به عنوان انکرتکست استفاده کنیم و از آن محصول یا مقاله به صفحات فرود اصلی لینک داخلی دهیم.
- توجه داشته باشید که صفحات انتخاب شده حتما مرتبط با صفحات فرود باشند.
- میتوانیم لینکهای داخلی را هم به صورت درون متنی و هم به صورت CTA در صفحات قرار دهید.
ایجاد لینک داخلی برای صفحات جدید
در صورتی که به تازگی صفحهای در سایت اضافه شده است لازم است برای تقویت آن لینکسازی داخلی انجام شود. مانند مرحله اول برای شناسایی صفحاتی که میتوانیم از آنها به صفحات فرود تازه ایجاد شده لینک داخلی دهیم، مراحل زیر را انجام میدهیم:
- با ورود به بخش وبلاگ و جستجوی کلماتکلیدی مورد نظر، مقالات مرتبط را پیدا میکنیم.
- از دستور site: استفاده و عبارت مورد نظر را جستجو میکنیم (مثلا site:web24.ir به همراه کلمه کلیدی مورد نظر)
لطفا توجه داشته باشید از صفحه فرود تازه ایجاد شده میتوانیم به دیگر صفحات سایت نیز لینک داخلی دهیم.
نکته 1: باید دقت کنیم، همانقدر که لینکهای داخلی به صفحات مهم اعتبار میدهند، لینکهای غیرمفید به صفحات بیاهمیت از اعتبار سایر لینکهای داخلی کم میکنند. به همین دلیل در این مرحله از کار، علاوه بر اینکه به صفحات مهم سایت لینک میدهیم، لینکهای غیرضروری و بی اهمیت را حذف میکنیم. بنابراین حذف لینکهای غیر مفید نیز بخشی از کار لینکسازی داخلی است.
نکته 2: از هر صفحه باید یک لینک خروجی به صفحه مقصد داد و قرار دادن چند لینک مختلف از صفحه مبدا به مقصد کار درستی نیست و گوگل اولین لینک را در نظر میگیرد.
نکات مهم در هنگام لینکسازی داخلی
- به طور کلی هدف ما از ایجاد لینکهای داخلی تقویت صفحات اصلی سایت است (مثل گروه محصول / صفحات فرود خدمات / صفحه اصلی سایت) و بیشتر از صفحات دیگر سایت (مثل صفحه محصول یا بلاگ) به این صفحات فرود لینک داخلی داده میشود. اما لزوما به صورت برعکس هم کار اشتباهی نیست و ممکن است گاهی مواقع لازم باشد.
- در سایتهای فروشگاهی بسته به نوع محصول در صفحات بلاگ می توان به محصولات موجود در سایت نیز لینک داخلی ایجاد کرد. به عنوان مثال برخی کوئریها در بخش بلاگ سایتهای فروشگاهی مثل: “بهترین گوشی های سامسونگ 2020” یا “جدیدترین مدل های کاپشن مردانه” یا “بهترین مانیتورهای گیمینگ” هستند که در آنها محصولاتی معرفی میشود. میتوان از هر محصول معرفی شده که در سایت موجود داریم به آنها لینک داخلی دهیم.
- توجه داشته باشید که از هر صفحه تنها یک لینک به صفحه مقصد داده شود و بیشتر از یک لینک به یک صفحه نداشته باشیم.
خروجی:
در نهایت ما باید یک اکسل از صفحات داشته باشیم که در آنها برای صفحات فرود مورد نظرمان لینک درست کردیم. در این اکسل باید “انکرتکست” / “صفحه هدف” / “صفحه ای که از آن لینک داخلی داده شده” مشخص باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.