راهنمای ساخت نقشه سایت sitemap

منظور از نقشه سایت یا سایتمپ چیست؟ طراحی نقشه راهی است که ارتباط مفهومی میان کلمات کلیدی و صفحات سایت را مشخص می‌کند. با طراحی و بررسی نقشه سایت متوجه می‌شویم که هدف ما از جذب مخاطب از گوگل چیست و قرار است که کاربر پس از جستجوی کلمات کلیدی هدف به کدام صفحه از سایت مراجعه نماید.

برای طراحی نقشه صفحات سایت، از دو روش می‌توانیم اقدام کنیم: روش اول طراحی از طریق کلمات کلیدی است و روش دوم طراحی از طریق نوع صفحات. روش اول بیشتر برای زمانی مناسب است که سایت طراحی نشده است و قبل از مرحله طراحی سایت قرار گرفته‌ایم و روش دوم برای زمانی مناسب است که سایت از قبل طراحی شده و می‌خواهیم بر اساس امکانات موجود، یک نقشه راه تهیه کنیم. در ادامه به توضیح روش دوم می‌پردازیم.

مشخص کردن نوع صفحات موجود در سایت

در اولین مرحله از طراحی نقشه سایت، باید مشخص کنیم که چه نوعی از صفحات در سایت وجود دارند، برای اینکه انواع مختلف صفحات سایت را مشخص کنیم می‌توانیم به بخش مدیریت سایت مراجعه کنیم یا اینکه از طریق بررسی url‌ها و امکانات سایت، آنها را تشخیص دهیم.

به طور مثال برای یک سایت فروشگاهی احتیاج به صفحات زیر داریم:

  • دسته بندی محصولات (گروه‌ها و زیرگروه‌ها)
  • محصولات
  • دسته بندی مقالات (گروه‌ها و زیر گروه‌ها)
  • مقالات
  • برچسب ها
  • صفحات عادی مانند: درباره ما، تماس با ما، راهنمای خرید و…

نکته: بسته به نوع طراحی سایت ممکن است تعداد صفحات فوق بیشتر و یا کمتر باشند.

هدایت کلمات کلیدی در نقشه سایت

بعد از تعیین نوع صفحات سایت باید مشخص کنیم هر کدام از کلمات کلیدی قرار است در چه صفحه‌ای قرار بگیرند. در واقع با این روش مشخص می‌کنیم کاربر با جستجوی کلمه کلیدی خاص به چه صفحه‌ای از سایت هدایت می‌شود.

برای تهیه یک نقشه سایت مناسب میتوان از تکنیک سفر خرید مشتری customer journey استفاده کرد.

این تکنیک وضعیت مشتری را در سه حالت تقسیم بندی می‌کند:

  • Awareness (آگاهی)
  • Consideration (توجه)
  • Decision (تصمیم گیری برای خرید)

با استفاده از تکنیک سفر خرید مشتری میتوان تعیین کرد بعد از جستجوی کلمه کلیدی، کاربر بر اساس موقعیت خود در طول سفر خرید خود به چه صفحاتی هدایت شود.

Awareness (آگاهی)

کاربر در این موقعیت قصد خرید نداشته و در حال کسب آگاهی نسبت به آن کلمه کلیدی است. در نتیجه بهتر است با جستجوی کلمه مورد نظر خود به صفحه مقاله و مطالب وبلاگ سایت هدایت شود. زیرا کاربری که در مرحله آگاهی قرار دارد، به دنبال کسب اطلاعات اولیه در مورد موضوع فعالیت سایت است و تمایلی به خرید محصول در این مرحله را ندارد و نباید به صفحه محصول هدایت شود. از سوی دیگر پیشنهاد خرید محصول به کاربری که در این مرحله است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا باعث می‌شود که کاربر حس بدی به برند ما داشته باشد.

Consideration (توجه)

کاربر در این مرحله به دنبال مقایسه و کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد محصول است. در نتیجه بهتر است با جستجوی کلمه مورد نظر خود به صفحه مقایسه محصولات و یا مقالات راهنمای خرید و مصرف هدایت شود. در این مرحله بهتر است به کاربران PDF رایگان مقایسه محصول یا دانلود راهنمای خرید محصول پیشنهاد شود و از کاربران خواسته شود که ایمیل خود را به ما بدهند و یا در خبرنامه سایت عضو شوند. هدف از این کار، هدایت کاربر به مرحله خرید است.

Decision (تصمیم گیری برای خرید)

کاربر در این بخش تصمیم نهایی خود را برای خرید گرفته است. در نتیجه بهتر است با جستجوی کلمه کلیدی خود به صفحه فروشگاه سایت یا صفحه محصولات جهت نهایی کردن خرید خود هدایت شود.

بگذارید موضوع را با یک مثال دقیقتر مشخص کنیم، فرض کنید که شما یک سایت فروشگاهی دارید که قرص های لاغری می‌فروشد و مخاطب هدف شما کاربری است که به دنبال لاغری است. داستان سفر مشتری بر اساس کلمات کلیدی به صورت زیر خواهد بود:

  • مرحله آگاهی، کاربر به دنبال عباراتی مانند: چگونه لاغر شویم، روش‌های کاهش وزن و… جستجو می‌کند.
  • مرحله توجه: کاربر به دنبال عباراتی مانند: لاغری از طریق ورزش بهتر است یا رژیم غذایی، مضرات قرص‌های لاغری، انواع رژیم‌های غذایی، بهترین قرص لاغری و…
  • مرحله تصمیم گیری برای خرید: کاربر به دنبال کلماتی مانند: قرص لاغری گیاهی، قرص لاغری برند xx، و… می‌گردد.

پس از بررسی کلمات کلیدی فوق و دسته بندی آنها بر اساس سه مرحله داستان سفر مشتری باید یک نقشه مشخص بین این کلمات و انواع صفحات موجود در سایت ایجاد کنیم:

نقشه سایت

پس از طراحی نقشه صفحات سایت، هدفگذاری ما مشخص می‌شود و کارشناس سئو می‌داند که باید چه نتیجه ای را بر روی کدام صفحات حاصل کند. طراحی نقشه صفحات سایت، یک مرحله پس از تحقیق کلمات کلیدی است و شامل استراتژی‌های سئو نیز است. به عنوان مثال ممکن است یک سایت تصمیم بگیرد که به ازا سرچ برند خود نتیجه بگیرد و سایت دیگری استراتژی خود را بر روی جذب کاربرانی بگیرد که در مرحله آگاهی هستند و از این طریق ورودی بیشتری جذب کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *