استراتژی سئوی تصاویر در جهت افزایش نرخ تبدیل

موتور جستجوی گوگل صفحات جستجوی خودش را به سمت بصری تر شدن پیش میبرد. بسیاری از تصاویر، video thumbnail ها و نتایج سرچ تصاویر در نتایج سرچ نمایش داده میشوند. در نتیجه ایجاد تصاویر با کیفیت به یکی از اولویت های بازاریابی برای افزایش نرخ تبدیل شده است. گوگل از سال 2016 شروع به نمایش image thumbnail ها در دستگاه های موبایل کرد و تا امروز در 45 تا 75 درصد نتایج سرچ image thumbnail ها نمایش داده میشوند.

image thumbnail

هم در دستگاه های موبایل و هم desktop صفحه سرچ تصاویر با نتایج جستجوی معمولی ترکیب میشود. علاوه بر این موضوعات اغلب یک عکس در featured snippet گوگل نمایش داده میشود که در قسمت بالای صفحه نتایج گوگل هست که مهمترین قسمت است.

snippet google

تاثیر شکل ظاهری SERP بر روی تصمیمات خرید مشتری

Image thumbnail هایی که در نتایج جستجوی گوگل پخش شده اند حوزه SEO را تغییر میدهند برای اینکه تصاویر توانایی خوبی در جلب توجه مخاطب و افزایش کلیک آن ها دارند.

  • طبق مطالعات مقالاتی که تصویر دارند 94 درصد بازدید بهتری دارند.
  • توییت هایی که تصویر دارند نزدیک به 18 درصد کلیک بیشتری دریافت میکنند.
  • تصاویری که به خوبی طراحی شده اند تمایل افراد برای مطالعه آن محتوا را 80 درصد افزایش میدهند.
  • تحقیقات Eye-tracking در SERP گوگل نشان میدهد که بصری بودن و نتایجی که شامل تصویر و ویدیو هستند تاثیر زیادی بر کلیک افراد دارد که یک نمونه heatmap در تصویر پایین نمایش داده شده است.

heat map

علاوه بر این ماز eye-tracking study را در سال 2011 انجام داد، در آن زمان گوگل فقط video thumbnail در نتایج نشان میداد که طبیعتا تعدادشان از آن چیزی که امروز میبینیم کمتر است. مطالعات نشان میدهند که حرکت چشم اکثر افراد بیشتر روی اولین video thumbnail هست تا روی اولین نتیجه جستجو که در SERP است.

video thumbnail

علاوه بر تاثیر واضحی که استفاده از تصاویر در افزایش کلیک دارند، نشان دادن تصویر به افراد این دید را میدهد که انتظار دیدن چه محتوایی را باید داشته باشند و البته خیلی بهتره که انتظارشون برآورده شود. محتوای تصویری باعث میشود که کاربران برند شما را بشناسند و به یاد بیاورند، طبق تحقیقات انجام شده کاربران محتوای تصویری در عرض سه روز 65 درصد بهتر برند شما را به یاد می آورند. برای اینکه بازی را به رقبا نبازیم بایستی حضور بصری خود را در SERP گوگل ایجاد کنیم.

استراتژی سئوی تصاویر برای افزایش نرخ تبدیل

1- هدایت گوگل به سمت تصویر صحیح

در ادامه یک سری روش معرفی میشود که با استفاده از آن ها میتوانیم شانس بیشتری داشته باشیم که گوگل تصویر ما را بردارد و آن را در نتایج نمایش دهد.

  • استفاده از روش های فنی بهینه سازی تصاویر که بخشی از سئو محتوا است.
  • استفاده از ترفندهای سئوی تصاویر جدیدتر مثل structured markup
  • اضافه کردن image thumbnail ها
  • استفاده از featured image برای مقالات

2- جفت و جور تصاویر با نیت سرچ کاربر

تصاویر SERP گوگل با احتمال بیشتری روی کلیک ارگانیک و engagement کاربر با صفحات تاثیر میگذارند به همین دلیل هماهنگی تصویر با نیت کاربر اهمیت دارد. قبل از اینکه تصاویر اصلی صفحه خود را تولید کنید ابتدا موارد زیر را انجام دهید:

ابتدا کوئری مورد نظر خود را در دستگاه موبایل جستجو کنید که ببینید چه عکس هایی در حال حاضر در جستجوها نشان داده میشود و چه سیگنال هایی را ممکن است به کاربر ارسال کند. سپس کوئری را سرچ کنید تا مفاهیم مرتبط را پیدا کنید این کار کمک میکند انتظارات کاربر و گوگل را بهتر متوجه شوید و آن ها را با هم match کنید.

از این مفاهیم استفاده کنید تا تصاویر مرتبط تولید کنید، نسخه ای که بیشتر با محتوا هماهنگ باشد. وقتی برای یک تصویر یک بافت معنایی ایجاد کنید این سیگنال را به گوگل میدهد که آیا این تصویر به درد کاربران میخورد یا نه! بنابراین اگر بتوانیم کپی ها یا نسخه هایی که از لحاظ معنایی بهینه شده اند را بسازیم احتمال این زیاد است که گوگل آن را به عنوان تصویر اصلی بردارد.

3- استفاده از مفاهیم برندسازی

برای اینکه برند شناخته شده ای داشته باشید یک استاندارد مشخص از لحاظ رنگ، ترکیبات رنگی داشته باشید و از یک ساختار مشخص برای عکس ها استفاده کنید. برای برند خود لوگو داشته باشید. وقتی این موارد را ایجاد کردید از این تصویر لوگو در تمامی محتواها یا مطالب شبکه های اجتماعی استفاده کنید. به علاوه در تمامی سایت مثل پست های بلاگ، درباره ما و … از این تصاویر برند شده خود استفاده کنید.

4- لیبل بندی تصاویر برای مقاصد تجاری

در structured markup مربوط به محصولات یک تصویر با برچسب product”” بگذارید. این باعث میشود صفحه کلیک بیشتری داشته باشد. گوگل چندین سال است rich data هایی را در سرچ تصاویر نمایش میدهد. زمانی که یک عکس برای اسکیمای محصول درنظر میگیرید آن را با برچسب product در نتایج نمایش میدهد.

product label

این موضوع برای کوئری هایی که نتایج تصویری دارند خیلی مهم است. در آن ها این تصاویر نمایش داده میشوند بسیاری از کلیک های کاربر را دریافت میکنند چرا که خرید بر اساس محتوای تصویری بسیار قوی است. برخی از این تصاویر لیبل محصول دارند که این نشان دهنده آن است که شما امکان خرید آن محصول را دارید. این تصاویر روی تصمیمات خرید کاربران تاثیر میگذارد پس خیلی بهتر است به جای رقبا شما این کار را انجام بدهید.

5- استفاده مجدد از تصاویر در سایت و شبکه های اجتماعی

زمانی که شما از تصاویری که در نتایج ارگانیک نمایش داده میشود استفاده مجدد در CTA ها و فرم ها میکنید کاربرها تمایل بیشتری دارند که دوباره سراغ آن بیایند چون اولین بار از طریق آن عکس از صفحه نتایج گوگل وارد سایت شما شده اند. در این صورت کاربر اعتماد بیشتری میکند و تبدیل اتفاق میفتد. نهایتا باید یک حضور فعال در چندین شبکه اجتماعی داشته باشید و از این تصاویر اصلی در این کانال ها استفاده کنید. اما به طور طبیعی از یک عکس نمیتوانید در تمامی کانال ها استفاده کنید برای اینکه پلت فرم های مختلف ابعاد مختلفی از تصاویر را پشتیبانی میکنند، بنابراین باید تصویر عکس اصلی را تغییر اندازه دهید که میتوانید از ابزارهایی مثل فتوشاپ میتوانید استفاده کنید.

جمع بندی:

  • SERP گوگل خیلی بصری شده، عکس ها بصورت مستقیم روی تو چشم بودن کسب و کار ها تاثیر میگذارد با تاثیر گذاشتن روی کلیک کاربران و افزایش engagement صفحات که در نهایت تبدیل یا conversion اتفاق میفتد.
  • برای اینکه بتوانید بهترین عکس را در گوگل داشته باشید ابتدا باید اصول SEO و structure markup را به خوبی برای تصاویر استفاده کنید.
  • تصاویری که در صفحه استفاده میکنید را با نیت کاربر تطبیق بدهید تا انتظارات صحیحی را در کاربر تشکیل دهید.
  • از اسکیمای product برای محصولات خود استفاده کنید.
  • از تصاویری که در SERP گوگل دارید برای CTA های داخل سایت و یا کانال های شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *