آموزش کار با ahrefs
Ahrefs یکی از ابزارهای قدرتمند در زمینه سئو است. این ابزار به راحتی سایت شما و رقبا را تحلیل میکند و میتواند رشد ترافیک، تعداد لینکهای دریافتی، کلمات کلیدی پر بازدید و لندینگ پیجهای بهترین محتواها را بررسی کند.
به بیانی دیگر Ahrefs ابزاری خارق العاده برای ایده گرفتن از تکنیکهای استفاده شده در بزرگترین و بهترین سایتها و اجرایی کردن آنها بر روی وب سایت خود است.
سایت Ahrefs چیست؟
Ahrefs از یک نرم افزار بسیار پیشرفتهی کرال برای باز آفرینی نحوهای که موتورهای جستجوگر وب سایتها میبینند استفاده میکند. این قابلیت به نرم افزار و به کاربران این اجازه را میدهد که شبکه پیچیدهی لینکهای ورودی را ببینند. علاوه براین، این ابزار تحلیلی از محتوای صفحات را نیز به شما میدهد، محتوا را بر اساس محبوبیت رتبه بندی میکند و انواع مختلف دادهها را دسته بندی کرده و گزارشی از آنها را آماده میکند.
هزینه ابزار Ahrefs چقدر است؟
بستههای کاربری در این وب سایت از مبلغ 99 دلار برای یک ماه شروع میشود که این مبلغ بالایی است. با این وجود، ویژگیهای بسیار زیادی در این ابزار وجود دارد که به شما امکان مشاهده، آنالیز و کپی کردن استراتژیهای به کار رفته در سایتهای بزرگ را میدهد و رنک گرفتن (rank) در گوگل را برای شما آسان میکند.
هر بخش از ابزار Ahrefs دارای اصلاحات خاصی است که در این قسمت به معرفی این اصلاحات می پردازیم:
URL Rating (UR): نرخ اعتبار (authority) یک URL است و اعداد آن بین 0 تا 100 متغیر است.
Domain Rating (DR): معیار Ahrefs برای کمیت و کیفیت لینکهای کل یک دامنه با DR مشخص می شود. در واقع نشان دهنده نرخ اعتبار (authority) یک دامنه است و اعداد آن بین 0 تا 100 متغیر است.
Ahrefs Rank: رتبه Ahrefs از رتبه یک دامنه نسبت به تمام دامنههای دیگر در اینترنت است.
Backlinks: تعداد بک لینکهایی که به کل وب سایت شما اشاره دارند.
Referring Page: تعداد صفحاتی که به یک URL اشاره دارند. یک صفحه میتواند چندین لینک داشته باشد.
Referring Domains: تعداد دامنههای منحصر بفردی که به دامنه شما لینک دارند.
Anchors: متنی که در درون بک لینکهای یک URL استفاده میشود.
Fresh Index/Live Index: این یک ویژگی جدید است که برای حفظ لینکها و ایندکسهای تاریخی است.
Live Index: شامل تمام لینکهایی است که در آخرین خزیدن Ahrefs زنده بودند.
Fresh Index: حاوی تمامی لینکهایی است که در سه ماه گذشته، ahrefs آنها را به صورت ” زنده ” مشاهده کرده است.
Top Pages: صفحات برتر یک URL که بر اساس معیارهای کاربر مرتب میشوند.
Ahrefs Dashboard (داشبورد داخلی Ahrefs)
اطلاعات کلی وب سایت در یک نگاه در داشبود قابل مشاهده است. در این قسمت شما میتوانید رتبه دامنه، تعداد بک لینکها و Referring Domain و غیره که در داشبورد دیده میشود را مشاهده نمایید.
این صفحه جهت تحلیل رقبا بسیار مفید است. به عنوان مثال، شما میتوانید رشد بک لینکها و ترافیک رقیبتان در یک بازه زمانی مشخص را تجزیه و تحلیل کنید.
در قسمت پایینی این صفحه اطلاعات دقیقی درباره سایتها در اختیار شما قرار میگیرد.
- تعداد و نوع بک لینکهایی که به وبسایت اشاره میکنند.
- سرعت رشد لینک در ارتباط دامنههای ریشه و صفحات منحصر به فرد.
- URL تخمین شده و رتبه بندی دامنه شما.
- برآورد ترافیک و رشد ترافیکی سایت.
- لیستی از 5 محتوای تاپ در مورد لینک ها
- نقشه توزیع CTLD که به سایت آن اشاره میکنند.
- توزیع رتبه URL لینکهایی که به آن سایت اشاره دارد.
Site Explorer
Site Explorer این امکان را به شما میدهد که یک URL را وارد کنید و بک لینکهای آن را چک کنید، همچنین امکان بررسی کلمات کلیدی، دادههای اجتماعی و دادههای PCC وجود دارد.
بخش Site Explorer در ابزار Ahrefs دارای سه بخش اصلی و قدرتمند است که سئو را در یک رابط کاربری قرار داده است:
- Organic traffic research – در این قسمت شما می توانید مشاهده کنید که سایت رقبا با چه کلیدواژهای رنک گرفته اند و چه میزان ترافیکی را روی سایتشان دارند.
- Backlink Checker – این قسمت به شما لیست کاملی از تمامی بک لینکهای یک سایت مشخص را نمایش میدهد.
- Paid traffic research – با استفاده از این ابزار متوجه میشوید آیا رقیبان شما تبلیغاتی را خریده اند و برایشان چه نتیجه ای داشته است. این اطلاعات در بخش Paid Search گزارشات قابل دسترسی خواهد بود.
از دیگر ویژگی های این قسمت New Backlinks و Lost Backlinks است. که به شما لینکهای به دست آمده جدید و لینکهای از دست رفته اخیر را نشان میدهد.
در قسمت Broken Links در اکانت ahrefs گزارشی در مورد لینکهای ورودی شسکتهای که به وب سایت شما یا یک URL اشاره میکنند قابل مشاهده است.
این مسأله معمولا به دلیل وجود ارور 404 در سایت شما است. برای حل این مشکل سه گزینه وجود دارد:
- قرار دادن دوباره صفحه در وب سایت (با درست کردن لینک شکسته)
- هدایت کردن لینکهای شکسته (301) به صفحه مرتبط دیگر.
- به سایتهایی که به آدرس شکسته لینک دادهاند، مراجعه کنید و به آنها در مورد مکان جدید محتوای موجود در وبسایتتان توضیح دهید.
Organic Keyword Report در اکانت ahrefs
این گزارش اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی که جستجو میکنید، فراهم میکند.
همچنین در مورد نرخ جستجو (Search Volume)، نمره سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty Score)، هزینه هر ماه کلیک (Cost-Per-Click)، موقعیت (Position) و همچنین تخمینی از مقدار ترافیک که هر کلمه کلیدی در هر ماه به یک صفحه میفرستد گزارشی اعلام میکند.
برای این کار ابتدا سایت خود را در Site explorer وارد کنید.
Organic Keyword > Go to Organic Search
و فیلتر Position را بین 5 تا 10 قرار دهید تا کلمات کلیدیی را که در موقعیت 5 تا 10 است نشان دهد.
علت انتخاب نمره 5 تا 10 این است که فرض را بر این گذاشتیم که موقعیت سایت در صفحه اول گوگل و بین رتبه 5 تا 10 است.
New (Organic Keyword) Report
در این بخش، گزارشی در مورد کلمات کلیدی ای که در هفته گذشته بهبود داشتهاند، نمایش میدهد.
برای استفاده از این گزارش:
دامنه خود را در Site exlporer وارد کنید،
New < Go to Organic Search
به دنبال کلمات کلیدی که در محتوا وجود دارد، باشید و محتوای بهتری برای آن کلمه کلیدی ایجاد کنید.
Top Page Report
این قسمت یکی از بهترین گزارشهای ahrefs است. در این بخش همه صفحاتی که یک دامنه در آن، بیشترین ترافیک را داشته، نشان داده است.
در این بخش مقدار تخمین زده شده در ترافیک، تعداد کلمات کلیدی که صفحه برای آن رتبه گرفته، بهترین کلمه کلیدی که صفحه برای آن ترافیک ایجاد کرده و… نشان داده میشود.
با وارد شدن به این قسمت شما میتوانید موضوعات و کلمات کلیدی که برای سایت رقیب ارگانیکهای زیادی ایجاد کرده است را پیدا کنید، و لیستی از موضوعات و کلمات کلیدی که به تجارت شما مرتبط است را اصلاح نمایید.
Content Gap Analysis Report
این بخش کلمات کلیدی که رقیب شما در آن موفق به کسب رتبه شده است اما شما در آنها موفق به کسب نتیجه نشدهاید را نشان میدهد.
برای وارد شدن به این بخش:
دامنه رقیبتان را در Site Explorer وارد کنید،
Go to Organic Search > Content Gap
3 عدد از آدرس وب سایت رقبایتان را وارد کنید.
سپس Show Keyword در شکل بالا را کلیک کنید.
همه کلماتی که رقیب شما برای آنها رتبه گرفتهاند اما شما هنوز موفق به دریافت رتبه نشدهاید را نشان میدهد.
همچنین میتوانید صفحاتی که برای آن کلمات کلیدی رتبه گرفتهاند را ببینید.
بررسی محتوا (Content Research)
هر واژهای که مایل هستید را در این ابزار قرار دهید تا محتوایی که در آن زمینه بهترین عملکرد را داشته است مشاهده نمایید.
- جستجوی برترین محتوا: هر واژهای که مایل هستید در این قسمت وارد کنید تا برترین مقالات در مورد آن را پیدا کنید.
- از فلیترها برای یافتن اطلاعات مد نظر استفاده کنید: در این بخش بالغ بر 2 میلیارد مقاله وجود دارد. در نتیجه با استفاده از فیلترها راحتتر میتوانید اطلاعات مد نظر خود را پیدا کنید. میتوانید از فلیترهای زبان، بک لینک، ترافیک، تعداد کلمات و غیره استفاده کنید.
- لینکها را بررسی کنید: هر موضوعی که مایلید را در بخش Content Explorer وارد کرده و با استفاده از قابلیت Highlight Unlinked domains میتوانید نسبت به بررسی اینکه چه دامنههایی به شما لینک ندادهاند اقدام کنید.
- بررسی جزئیات موضوع: با کلیک بر روی گزینهی Details میتوانید اطلاعاتی در خصوص نمودارها، بک لینکها، متن آنکر لینکها و کلیدواژههای ارگانیک را بیابید.
بررسی رنک (Rank Tracking)
در این بخش میتوانید رنک خود و سایر رقبا در بازههای زمانی مختلف با نموارد ببینید و عملکرد خود را مقایسه کنید.
- رنک خود را روی موبایل و دسکتاپ بررسی کنید.
- وضعیت سئوی سایت خود را روی نمودار بررسی کنید.
- با استفاده از فیلدها و تگها لیست کیوردهای خود را مرتب کنید.
- وضعیت خود را با رقبا مقایسه کنید.
- گزارشات را از طریق ایمیل دریافت کنید.
نظارت و بررسی وب (Web Monitoring)
این بخش از ابزار ahrefs به شما این امکان را میدهد که هر زمانی شما یا یکی از رقیبانتان بک لینکی دریافت کرد به شما ایمیل ارسال شود. علاوه بر این، امکان این وجود دارد که برای یک کلید واژه خاص اعلان تنظیم کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.